Vid årsskiftet var endast 1,3 procent av personbilarna i landet laddbara. Men antalet laddbara personbilar i trafik i Stockholms län ökade med 14 314 bilar under 2018.
– Det sker ett skifte just nu bort från fossila bilar till elbilar och vi vet att inom ett år så kommer det finnas elbilar med samma prestanda, prisklass och sträcka man kan köra. Då finns ingen anledning att köpa äldre fossilbilar, säger Daniel Helldén (MP).
Miljözon kritiseras
En knuff i den riktningen kommer den 1 januari 2020, då miljözon klass 2 (se faktaruta), det omdiskuterade dieselförbudet, planeras börja gälla på Hornsgatan i Stockholm.
– Då förbjuds alla äldre bensin- och dieselbilar som inte klarar de kväveoxidhalter som gäller, det är bilar från 2009 ungefär och äldre. Är man intresserad av att köpa en ny bil i dag så kommer den att kunna köra på alla gator i Stockholm, säger Daniel Helldén (MP).
Men nyttan i förslaget har kritiserats i en rapport av trafikkontoret.
”Ett införande av miljözon klass 2 i innerstaden kommer att innebära stora samhällsekonomiska kostnader, det vill säga att många invånare kommer att drabbas negativt samtidigt som nyttorna/vinsterna blir små”, skriver man i rapporten.
En slutsats som trafikborgarrådet kritiserat. Se mer här.
Tror du att förbudet mot dieselbilar kommer göra så att fler köper en bensindriven bil?
– Försäljningen av dieselbilar har minskat i hela Europa, inte bara i Sverige. Det jag tror kommer hända nu är snarare att folk kommer gå över till elbilar. Både bensin- och dieselbilar förbjuds inom miljözonerna, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
För att staden ska vara redo för fler elbilar så behövs betydligt fler laddstationer.
– Fram till 2022 ska det finnas 4000 offentliga laddplatser i Stockholm och det är ett sätt att möta efterfrågan som vi räknar med nu kommer. I stadens garage har vi över 1300 laddplatser redan i dag, säger Daniel Helldén.