Efter avslöjandet om att ett allvarligt fel inom förlossningsvården i Huddinge aldrig anmäldes, kom ett tips om att avdelningen har systematiska problem med sina rutiner kring lex Maria. Enligt patientsäkerhetslagen ska händelser som inneburit eller hade kunnat innebära allvarlig vårdskada ”snarast” anmälas enligt lex Maria till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.
SVT Nyheter Stockholms granskning visar att det i genomsnitt tagit drygt 300 dagar för vårdgivaren att anmäla allvarliga händelser på förlossningskliniken. Det handlar till exempel om felmedicinering som orsakat smärtsamma sammandragningar, fördröjda insatser på grund av personalbrist och en felbedömning i samband med svår asfyxi hos ett nyfött barn.
I några fall uppger föräldrarna att de själva behövt driva frågan.
Patient: ”Borde ha lex Maria-anmälts”
Anna Ahrencrantz är en av de kvinnor som fött barn på Karolinska i Huddinge och känner sig felbehandlad, då hennes ärende aldrig lex Maria-anmäldes. Efter ett akut kejsarsnitt 2018 hamnade hon på BB.
– Jag glömdes helt bort, låg ensam och fick ingen vätska eller smärtlindring. Det var först när vi fick vårt andra barn på ett annat sjukhus som vi insåg att jag blivit felhanterad och att det kanske borde ha lex Maria-anmälts. De borde åtminstone ha gjort en avvikelserapport. Men vid den tidpunkten hade jag inte rätt kunskaper för att förstå det, säger hon.
Karolinska hänvisar till chefsbyten
Ylva Pernow, chefläkare på Karolinska Universitetssjukhuset, menar att fördröjningarna bland annat beror på att förlossningsavdelningen haft många chefsbyten de senaste åren.
– Då kan saker bli liggande, säger hon.
Kan det finnas en kultur bland vissa chefer att man är motvillig att göra lex Maria?
– Nej det tycker jag inte, vi har pratat väldigt mycket om patientsäkerhet och vårdavvikelser de senaste två åren hos alla enheter.