En före detta ledande person bakom Al-Azharskolan i Vällingby finns bland de utpekade i Sirens granskning. Starta klippet för att höra Al-Azharstiftelsens ordförande Abdille Abdullahi och Magnus Ranstorp, forskare vid Försvarshögskolan, kommentera rapporteringen. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Ledande inom Stockholmsfriskolor utpekade som radikalislamister

Uppdaterad
Publicerad

Flera bolag och organisationer med utpekade radikala islamister i ledningen har gjort affärer för över en miljard kronor med svenska kommuner och staten de senaste åren. Det framkommer i en granskning av nyhetsbyrån Siren. En man på polisens lista har en ledande roll inom en skolkoncern i Stockholmsområdet och ytterligare en var tidigare ledande inom Al-Azharstiftelsen.

Se mer i klippet.

Fakta om Nyhetsbyrån Sirens kartläggning:

  • Svenska myndigheter har under perioden 2015-2019 gjort affärer till ett värde av 1,2 miljarder kronor med 49 bolag, ekonomiska föreningar och stiftelser där utpekade radikala islamister som ingått i Sirens granskning har suttit i ledningen.
  • 15 av dessa verksamheter har varit kopplade till förskole- och utbildningssektorn. Kommunernas skolpeng och Skolverkets statsbidrag står för en överväldigande del av transaktionerna totalt.
  • 20 personer kan kopplas till ledningen för skolorna genom styrelseuppdrag eller i egenskap av egentlig huvudman.
  • För verksamheter inom branscher utanför skolan uppgår det samlade affärsvärdet till cirka 45 miljoner kronor. Tio av dessa bolag verkar eller har verkat inom omsorgs- och familjehemssektorn, lika många är eller har varit registrerade inom livsmedels- och restaurangbranschen.
  • 46 personer med utpekade kopplingar till extrem islamism har under den granskade perioden suttit i ledningen för minst en av verksamheterna. 15 av personerna har varit aktiva i minst två.

Källa: Nyhetsbyrån Siren

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.