Norwegian backar ur förseningsmål

Uppdaterad
Publicerad

Flygbolaget Norwegian backar och betalar 2.400 Euro (cirka 23.000 kronor) till en familj som krävt ersättning för ett 16 timmar försenat flyg till Thailand. Därmed blir det ingen domstolsprövning om huruvida Norwegian är skyldigt att betala ersättning för försenat flyg. Nu uppmanar flygbolaget övriga passagerare på samma flygning att ta kontakt för eventuell ersättning.

Det var konsumenträttsföretaget TRS Travelright som uppmärksammade att Norwegian drar sig ur domstolsprövningen och nu betalar den klagande familjen.

Men flygbolaget medger inte något fel i sig. Norwegian hävdar fortfarande att det tekniska fel som medförde förseningen inte är inom företagets kontroll. Därmed skulle flygbolaget inte behöva betala passagerarna ersättning.

Norwegian stäms för förseningar

– Vi anser inte att detta är ett medgivande om att vi gjort fel. Vi önskade att detta mål skulle vilandeförklaras men vi har nu övervägt vilka resurser det skulle kosta oss att driva målet vidare och kommit fram till att betala familjen, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian Sverige.

Och det är kring detta som det saknas rättslig praxis, enligt Norwegian. Branschen väntar nu på en kommande dom i EU-domstolen, fast TRS är inte övertygat om att det något udda fallet kan leda till någon rättspraxis.

Alla på flygningen kan få ersättning

TRS företräder ytterligare 59 passagerare på samma flygning. Norwegian tycker att de ska kontakta bolaget direkt i stället.

Kommer de att få ersättning?

– Vi kommer att titta på det här, det är möjligt att de får samma belopp, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian Sverige.

Varför skulle de andra passagerarna inte få samma belopp?

– Vi kommer bedöma varje fall individuellt och det kan handla om att passagerare avbokat sin flight eller fått åka med andra flyg.

Ingen ersättning till treåring

Charlotta Holmquist och hennes familj om fem personer skulle resa till Thailand i februari 2014, men flyget blev försenat i 16 timmar, och de kom inte iväg förrän mitt i natten.

Norwegian har nu valt att till slut betala 600 Euro till alla i familjen – utom för det minsta barnet, en treåring.

– Det här bolaget är ju helt makalöst som inte har gett pengar till alla i familjen, säger Charlotta Holmquist.

Sätter inte punkt

Hur känns det nu när ni kan sätta punkt för den här historien?

– Nej punkt kan vi ju inte sätta än, eftersom vi inte har fått pengar för alla i familjen Dessutom finns det ju många andra på samma flight som inte ser ut att få några pengar.

Enligt Norweigan är förklaringen till att alla familjemedlemmar inte fått ersättning att familjens advokat valt att endast driva målet med fyra målsägare. De framhåller samtidigt att de är välkomna att kontakta flygbolaget för att få kompensation för den femte familjemedlemmen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norwegian stäms för förseningar

Mer i ämnet