Norwegian har stämts av företaget Travelright i Attunda tingsrätt i tolv fall, som enligt advokaten Stephan Eriksson som företräder passagerarna är tänkta att vara pilotfall, skriver Expressen. Norwegian skrev i förra veckan brev till tingsrätten där man sade sig vara beredda att betala i tre andra av de tolv fallen.
Totalt har Norwegian nu gått med på att betala i fem av tolv fall, uppger Stephan Eriksson för TT. Men i de fall där Norwegian betalar går flygbolaget inte med på att det vid förseningarna inte rörde sig om extraordinära omständigheter, och vill inte heller att domarna ska vara prejudicerande.
Kan beröra ytterligare 186 passagerare
Travelright företräder totalt ytterligare 186 passagerare som har rest med samma flyg som de fem som Norwegian nu har gått med på att betala ersättning till. Stephan Eriksson funderar nu på att lämna in en stämning till tingsrätten som inkluderar samtliga dessa passagerare.
Passagerare på långdistansflygningar har rätt till ersättning på 600 euro vid flygförseningar som är över tre timmar långa.
”Bedömer från fall till fall”
Norwegians inställning har varit att man bedömer rätten till kompensation från fall till fall.
– Vi har informerat rätten om att det här inte innebär att vi anser att det här tekniska felet är innanför vår kontroll och att det inte innebär att alla fall ska behandlas lika. Bara för att man har varit på samma flyg så innebär inte det att alla ärenden är identiska, utan att det finns andra omständigheter än själva flyget som har betydelse för rätten till kompensation, skrev Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian, i en kommentar till TT i tisdags om de tidigare tre fallen där Norwegian valt att betala.