Foto: tt

Norwegian betalar fler passagerare

Uppdaterad
Publicerad

Norwegian har dömts att betala passagerare i två nya fall som gäller bolagets långdistansförseningar, efter att flygbolaget gått med på detta.

Norwegian har stämts av företaget Travelright i Attunda tingsrätt i tolv fall, som enligt advokaten Stephan Eriksson som företräder passagerarna är tänkta att vara pilotfall, skriver Expressen. Norwegian skrev i förra veckan brev till tingsrätten där man sade sig vara beredda att betala i tre andra av de tolv fallen.

Totalt har Norwegian nu gått med på att betala i fem av tolv fall, uppger Stephan Eriksson för TT. Men i de fall där Norwegian betalar går flygbolaget inte med på att det vid förseningarna inte rörde sig om extraordinära omständigheter, och vill inte heller att domarna ska vara prejudicerande.

Norwegian stäms för förseningar

Kan beröra ytterligare 186 passagerare

Travelright företräder totalt ytterligare 186 passagerare som har rest med samma flyg som de fem som Norwegian nu har gått med på att betala ersättning till. Stephan Eriksson funderar nu på att lämna in en stämning till tingsrätten som inkluderar samtliga dessa passagerare.

Passagerare på långdistansflygningar har rätt till ersättning på 600 euro vid flygförseningar som är över tre timmar långa.

”Bedömer från fall till fall”

Norwegians inställning har varit att man bedömer rätten till kompensation från fall till fall.

– Vi har informerat rätten om att det här inte innebär att vi anser att det här tekniska felet är innanför vår kontroll och att det inte innebär att alla fall ska behandlas lika. Bara för att man har varit på samma flyg så innebär inte det att alla ärenden är identiska, utan att det finns andra omständigheter än själva flyget som har betydelse för rätten till kompensation, skrev Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian, i en kommentar till TT i tisdags om de tidigare tre fallen där Norwegian valt att betala.

Rättegång i februari

Företaget Travelright har i tolv fall stämt Norwegian i Attunda tingsrätt, där passagerare kräver ersättning för förseningar på långdistansflygningar.

I det första fallet hölls en muntlig förberedelse i tingsrätten i måndags, och huvudförhandlingen planerar hållas i tingsrätten den 12 februari nästa år.

I det fallet ville inte Norwegian förlikas, men i fem andra fall har flygbolaget nu alltså gått med på att betala ersättning till passagerarna.

Norwegian anser att passagerare i stället borde vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Enligt ARN följer inte Norwegian ARN:s beslut i någon hög utsträckning. Hittills i år har inte Norwegian betalat i 23 fall som rör förseningar kopplade till flygplanstypen Dreamliner, och har betalat resenärer efter nio beslut.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norwegian stäms för förseningar

Mer i ämnet