Charlotta Holmquist och hennes familj om fem personer skulle resa till Thailand i februari 2014, men flyget blev försenat i 16 timmar, och de kom inte iväg förrän mitt i natten.
Hon valde att stämma företaget, men före rättegången backade Norwegian ur domstolsprövningen, och betalade 600 euro till alla i familjen – utom för det minsta barnet, en treåring.
Övriga passagerare på samma flygning mellan Stockholms och Bangkok i februari i fjol lovades inte samma ersättning, utan uppmanades ta kontakt med flygbolaget.
Kräver samma ersättning
Därför stämmer nu 60 passagerare Norwegian, med hjälp av advokat Stephan Eriksson och TRS Travelright Services. De kräver samma ersättning som Chalotta Holmqvists familj fick – 600 euro (ungefär 5.600 kronor) per person.
Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian Sverige, är inte överraskad över stämningen.
– Vi har sagt att passagerarna kan kontakta oss, så ska vi se över om de kan få kompensation, säger hon till TT.
Norwegian: Förseningen utanför vår kontroll
Hon vill dock inte lova att alla får samma ersättning.
– Det är mycket möjligt att de kan få det, säger hon.
Norwegian hävdar fortsatt att förseningen var utanför bolagets kontroll.