Det handlar om förbrukningshjälpmedel som sjuka använder i hemmet, och rör sig om allt från diabetesstickor till näringslösning för de som sondmatas. Under sommaren blev leveranserna kraftigt försenade och de sjuka blev utan sina hjälpmedel, men nu ska det fungera igen uppger landstinget.
– Arbetet med förbrukningshjälpmedel har nått en stabil fas och är i stort sett normaliserat, säger chefläkare Anna-Lena Berggren på Stockholms läns sjukvårdsområde. Vi är ikapp på alla produktområden, vilket innebär att samtliga inkommande beställningar nu levereras i tid. Normal leveranstid är fyra vardagar från det att vi tagit emot beställningen.
”Milsvid skillnad”
Bakgrunden till krisen är att landstinget i juni tog över leveranserna från det tidigare kritiserade bolaget Onemed, och det ledde till att hela systemet havererade.
Dietisten Katarina Wikman berättade i somras att hon hade patienter som har gått ner i vikt för att de inte har fått produkter som näringsdrycker och sondmat i tid, men nu fungerar det betydligt bättre.
– Det har blivit klart mycket bättre, det är en milsvid skillnad mot hur det var. Ibland får man inte den produkt man beställt utan något annat, men det är acceptabelt, säger nu Katarina Wikman.
Hjälpmedel som tillfälligt är slut kan bli försenade, uppger landstinget, men då erbjuds ersättningsprodukter.
Det har också varit problem med telefonköer, även de uppges ha blivit bättre, även om de kvarstår.