Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Tomas Mothander ger inte upp kampen för Järva motorbana. På fredagen hölls en manifestation för banans återöppnande. Foto: Erika Walukiewicz/SVT

Ny kraftsamling för att rädda motocrossbanan i Järva

Publicerad

För snart tre år sedan stängdes Järva motorbana för att ge plats åt en naturpark. Än har ingenting hänt på platsen och medan crossbanan stått oanvänd har den biologiska mångfalden minskat. Mer än 40 arter har försvunnit från platsen. På fredagen samlades motorentusiaster för en sista protest.

När Hansta naturreservat utvidgades 1998 låg Järva motorbana plötsligt inom reservatets gränser. Efter en utdragen process, där motorbanans tillstånd förlängdes upprepade gånger, körde Järva motorklubb sitt sista race i december 2017. Sedan dess har banan legat öde i väntan på att en naturpark ska anläggas på platsen.

Beslutet om stängning påverkar inte bara motorklubbens 500 medlemmar. Motorbanor har visat sig vara en gynnsam miljö för flera rödlistade växt- och djurarter, bland annat på grund av banornas sandytor och den regelbundna störning som aktiviteten på banorna innebär.

– Det finns tre fjärilar som har sin absolut sista förekomst här i hela Mälardalsområdet, och ett stort antal bin som bara finns här. De finns här på grund av att det har varit en motorbana på platsen, säger Nils Ryrholm, professor i zoologi vid högskolan i Gävle.

Ersätts av naturpark

I stället för motorbanan ska en 13 000 kvadratmeter stor park anläggas för att öka tillgängligheten till platsen. Parken bekostas av Trafikverket och ska fungera som entré till naturreservatet. Förutom promenadstigar anläggs dammar för att gynna de salamandrar som lever i området.

– Jag och de ekologer jag har pratat med är övertygade om att den här åtgärden kommer att tillföra biologisk mångfald, inte minska den, säger Katarina Luhr (MP), miljö- och klimatborgarråd i Stockholms stad.

De öppna sandytor som gör motorbanan till en gynnsam plats kommer att ersättas.

– När man river upp och bearbetar marken kan det vara gynnsamt för vissa arter. Men naturvårdare menar att det här kan göras på annat sätt, det behöver inte vara motorcyklar som gör det.

”Chanserna är uttömda”

Under den tid som marken har legat oanvänd har den biologiska mångfalden minskat. Den inventering som utfördes i augusti i år visar att fler än 40 sorters steklar har försvunnit från platsen sedan 2016.

– Från stadens håll tycker vi att Trafikverket har dragit ut på tiden. Det har varit en trög process och vi har legat på. Men nu har vi fått besked om att man ska dra igång efter sommaren, säger Katarina Luhr.

Hur sannolikt är det att motorbanan öppnas igen?

– De chanserna är uttömda och det har varit väldigt tydligt i de domar som har kommit, säger Katarina Luhr.

Hansta hage

Visa

Den 13 000 kvadratmeter stora naturpark som ersätter Järva motorbana får namnet Hansta hage. Parken är en kompensationsåtgärd för att förbifart Stockholm tagit en del av Hansta naturreservat i anspråk. Anläggningen av parken bekostas av Trafikverket, underhållet sköts av Stockholms stad. Arbetet med parken påbörjas i oktober 2020 och beräknas ta cirka två år.

Källa: Trafikverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer