SL hävdar att det är nödvändigt för att öka intäkterna. Många stockholmare är kritiska och hävdar att det är omöjligt då det inte finns SL-stolpar på orten där de bor och att man inte kan blippa i automaterna i främre bussen eftersom det är corona-avspärrat.
Nedan hör ni SL:s svar från den 28 oktober.
Nya direktiv kring reskassan
SL har tappat miljarder i biljettintäkter hittills i år. Nu börjar man med krav på att SL-kort med reskassa ska ha registrerats innan man går på. Skriv gärna om vad ni tycker om åtgärden. Är den nödvändig eller kan man göra på annat sätt?
Tack för alla era åsikter i frågan. Nu stänger vi den här chatten för i kväll.
Anneli • Många äldra resenärer har inte smartphones och en del har fyllt på reskassa som de nu inte kan använda. Detta är helt oacceptabelt. Jag hoppas att detta leder till en helt ny plankargrupp - plankande pensionärer, och inte till ökad isolering och missade besök på vårdcentralen för att de inte kan ta sig dit utan att riskera höga böter.
Madjid • Skaffa en blippmaskin på bakre delen av bussen så man kan blippa. Tänker inte springa till korvkiosken innan och klippa varje gång jag tar bussen. Skamligt av SL!.
Me • Utsugare.
Anders • Under pandemin borde SL som aktör verka för minskad smittspridning i länet genom extra resurser/bussar för att garantera avstånd för resenärerna. Inte gnälla och skylla på hederliga resenärer.
mrplot • Det är dags för skattefinansierad kollektivtrafik.
Barbro Mehlin • Det är upp till SL att ordna så att även kontant kort kan blippas!
Rosie • Min son 42 år har en I-phone 5 där man inte kan ladda ner appen, vad händer då, har laddat som tidigare pengar på sitt kort. Vad händer nu får han böter då?
Anders • SL har haft ett halvår på sig att lösa detta. Åter igen är det en kundfientlig lösning de kommer med. Trött