I slutet av förra året blev utredningen, som höll fram Citybanan, klar. Och vid torsdagens regeringssammanträde beslutade regeringen att Banverket ska gå vidare med planerna på banan.
Framtidslösning
Infrastrukturminister ÅsaTorstensson förklarar valet av Citybanan med att den kapacitetsmässigt är ett val för framtiden.
-När vi gör stora projekt måste vi se att det här ska räcka 40, 50, kanske 100 år. Då är Citybanan den bästa lösningen för att möta framtida kapacitetsbehov, säger hon.
Hela arbetet beräknas kosta närmare 16 miljarder kronor. Av dem är omkring 6,5 miljarder budgeterade sedan tidigare av staten medan Stockholmsregionen svarar för drygt fyra miljarder kronor.
Flera kommuner och landsting i Mälardalsregionen och Östergötland har skrivit en avsiktsförklaring om sammanlagt två miljarder kronor. Regeringen har inte tagit ställning till avsiktsförklaringen ännu.
Cederschiöld sitter kvar
Regeringens förhandlingsman Carl Cederschiöld har nu fått i uppdrag att ta fram avtal med regionerna. Han ska även söka andra finansieringslösningar.
Resten av kostnaderna läggs på Banverkets budget som får i uppdrag att prioritera Citybanan i den nationella planen.
Åsa Torstensson säger att det kan bli så att andra järnvägsbyggen får stå tillbaka för Citybanan.
-Vi har ett parallellarbete med en översyn av den nationella planen. Vi vet att det var mycket löften i den, men ganska lite pengar i relation till de löftena, säger hon.
Försenat projekt
Banverket ska komma med en reviderad upplaga av den nationella planen i juni.
Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan vid Banverket, säger att i verkets förslag till revidering som skickades ut på remiss under våren var den högre kostnaden för Citybanan redan inräknad.
Enligt honom kan den dyrare Citybanan bidra till att andra projekt förskjuts i tiden. Regeringens besked välkomnades av många, men det fanns kritiska röster.
Anders Karlsson (s), ordförande för riksdagens trafikutskott, tycker att det är bra att regeringen nu tagit det här beslutet. ”Men regeringens tvekan har försenat hela projektet i onödan”, skriver han i ett pressmeddelande.
Peter Pedersen, riksdagsledamot för vänsterpartiet, anser att staten borde ta kostnaden för banan medan socialdemokraterna i Stockholms stad och Stockholms läns landsting pekar på att finansieringen är oklar.