Sopstrejken har gjort att soprummen är överfulla, som här i Årsta. Foto: TT

Reklamationerna når nya rekord efter sopstrejken

Uppdaterad
Publicerad

Klagomålen på Reno Nordens sophämtning i Stockholm når nya höjder – trots att alla företagets sopbilar ska vara i drift.

”De som enligt uppgift nu kör sopbilarna är inga riktiga sopgubbar, utan nybörjare”, skriver gruppen Stockholms sopgubbar i ett pressmeddelande.

På tisdagen fick Stockholm vatten och avfall in 1.328 reklamationer om utebliven sophämtning där hämtningen sköts av Reno Norden. Det är det högsta antalet hittills under en dag sedan strejken inleddes.

– Det är svårt att dra direkta slutsatser på antal anmälningar per dag. Måndagar och tisdagar är stora hämtdagar och därför blir det procentuellt fler anmälda reklamationer. Dessutom släpar det efter från helgen då många är bortresta, säger Helena Liljestrand, kommunikatör på Stockholm vatten och avfall.

Sopstrejk i Stockholm

”Inga riktiga sopgubbar, utan nybörjare”

Flera medier har under veckan rapporterat att sopstrejken i Stockholm är över. Den bilden delar inte den utomfackliga gruppen Stockholms sopgubbar.

”Är strejken slut? Kalla det vad ni vill, men vi går inte tillbaka till Reno”, skriver Stockholms sopgubbar i ett pressmeddelande och fortsätter:

”Sopgubbarna har sagt upp sig, är på semester, några är sjukskrivna, någon jobbar. De som enligt uppgift nu kör sopbilarna är inga riktiga sopgubbar, utan nybörjare. Sopberget i Stockholm bara växer!”

LÄS MER: Det här handlar sopstrejken om

”Gör allt de kan”

Reno Norden ska nu köra alla sina sopbilar igen, bland annat med hjälp av inhyrd personal och nyanställda. Bilarna är ute på fler rutter än vanligt för att komma i kapp med sophämtningen, men effektiviteten är lägre än normalt. Anledningen är att en stor del av personalen saknar kunskaper om de nycklar som sophämtarna använder, uppger Stockholm vatten och avfall.

Varje bil har en nyckelknippa på omkring tio kilo som sophämtarna låser upp soprummen med, och sophämtarna måste lära sig ett slags manuellt system för att klara av sin rutt på ett effektivt sätt.

– Det är ny personal som åker ut på turerna, men de jobbar på och gör allt de kan för att komma igen med de här reklamationerna, säger Helena Liljestrand.

Reklamationer för Reno Norden

5 juli: 90 (sopstrejkens första dag)

6 juli: 293

7 juli: 321

8 juli: 81

9 juli: 85

10 juli: 771

11 juli: 1.151

12 juli: 1.154

13 juli: 939

14 juli: 654

15 juli: 95

16 juli: 106

17 juli: 952

18 juli: 1.328

Totalt: 8.146

Källa: Stockholm vatten och avfall

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sopstrejk i Stockholm

Mer i ämnet