Foto: Johan Nilsson/TT

SL kände till fel på rulltrappor

Uppdaterad
Publicerad

SL och operatören MTR kände till att det kunde finnas ett fabrikationsfel på 18 rulltrappor på tunnelbanestationerna. Men rulltrapporna stoppades inte. I fredags fastnade en kvinna och skadades svårt.

Det är i ett mejl som gick ut till MTR:s anställda som det framgår att SL och MTR kände till att det kunde vara ett fabrikationsfel på 18 rulltrappor, och att detta kunde innebära en säkerhetsrisk, skriver Aftonbladet.

”Vi har fått information från SL om ett eventuellt fabrikationsfel av rulltrappor vid 5 stationer på röd linje, totalt 18 rulltrappor, som kan innebära en säkerhetsrisk”, står det i mejlet, som gick ut till MTR-anställda i torsdags – två dagar före olyckan, enligt Aftonbladet.

Fastnade i rulltrappa

Enligt mejlet höll SL på att utreda om några åtgärder skulle behöva vidtas. SL uppges i mejlet ha en utökad tillsyn, och ha bett MTR att vara speciellt uppmärksamma vid de berörda rulltrapporna.

Olycksdrabbade rulltrappan var inte listad

Åsa Elm, kommunikationschef vid MTR, säger att den rulltrappa där kvinnan skadades inte var en av dem som listades som en säkerhetsrisk.

– Den olycksdrabbade rulltrappan ingick inte i planen för tillsyn, säger Åsa Elm till ABC.

De rulltrappor som SL undersökte är av samma modell som den där olyckan skedde, men stegen är tillverkade på ett annat sätt, enligt SL.

– Den här olyckan är unik. Det var inte tal om så allvarliga fel på de rulltrappor vi utövade tillsyn över, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef vid SL.

Hon uppger att samtliga av de rulltrappor som SL listade i torsdags nu är avstängda.

– Nu måste vi gå till botten med orsaken till den här olyckan och då vågar vi inte ta en enda risk.

Varför stängde ni inte av de här 18 rulltrapporna redan på torsdagen?

– Den främsta anledningen var att det i sin tur leder till andra risker. Det blir trångt, människor kan trilla och fara illa. Vi och en extern granskare bedömde att det var tillräckligt att öka intensiteten i tillsynen, säger Suss Forssman Thullberg.

Bad att trapporna skulle stängas av

En källa inom MTR säger till Aftonbladet att flera anställda bad att rulltrapporna skulle stängas av, men i stället uppmanats vara extra uppmärksamma på oljud eller att rulltrappan gick ojämnt eller ryckigt.

Den skadade kvinnan opereras i dag en andra gång, och först efter operationen ska det gå att avgöra om hennes ben går att rädda.

Polisen rubricerar händelsen som vållande till kroppsskada, men har ännu ingen misstänkt.

Det är oklart när rulltrapporna kan rulla igen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fastnade i rulltrappa

Mer i ämnet