Plexiglas-skydd runt bussförarkuren ska minska gratisåkandet på bussarna. Foto: Sebastian Comar Alm/SVT

Plexiglas ska få bussresenärer att betala

Uppdaterad
Publicerad

SL har i flera månader arbetat med att ta fram ett plexiglas runt bussförarkurerna så att passagerare återigen ska stiga på genom framdörrarna.

-Vi har finjusterat måtten på plexiglaset och ett godkännande från Arbetsmiljöverket väntas inom kort. Då kan resenärer använda blippautomaten vid föraren, säger Claes Keisu som är presskommunikatör på SL.

De senaste dagarna har resenärer rasat mot att SL ska ge böter till passagerare som saknar giltiga färdbevis på bussarna. Kritik har framförts att det är svårt att stämpla resor om det saknas blipp-automater och omöjligt att köpa digitala biljetter utan en smartphone. Trots det har SL ansett att åtgärden är nödvändig eftersom biljettfusket ökat lavinartat under pandemin.

-Vi behöver få fler att betala för sina resor i kollektivtrafiken. Att sätta upp plexiglas är en relativt snabb och billig åtgärd till skillnad från att flytta blippautomaterna bak i bussen eller placera de vid hållplatser, säger Claes Kiesu på SL.

Att datum fortfarande saknas för när plexiglasen ska installeras förklarar SL beror på att Arbetsmiljöverket inte godkänt de tidigare prototyper som tagits fram.

Tät barriär mot droppsmitta

Enligt entreprenören Nobina som tagit fram plexiglas-skydden är de konstruerade för att minimera att förarna utsätts för smitta.

– Det blir en tät barriär så att droppsmitta inte ska kunna hända, säger David Erixon kommunikationsansvarig på Nobina.

SL backar om bothot

Under fredagskvällen backade SL om bothot för resenärer, rapporterar P4 Stockholm. SL säger nu att de har förtydligat sina riktlinjer till biljettkontrollanterna som ska göra en rimlighetsbedömning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.