Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med upp på taket på Magasin 6 i Frihamnen – där måsarna bygger bo i havet av solpaneler. Foto: Pia Heick/SVT

Solel ska ge renare luft i Stockholms hamnar

Publicerad

Stockholms Hamnar ska bygga sex nya solcellsanläggningar för att minska användningen av fossila bränslen. När allt är klart kommer nästan tio procent av den el som hamnarna använder att komma från egenproducerad solel.

Stockholms Hamnar har redan fem solcellsanläggningar. De två största ligger i containerhamnen Stockholm Norvik i Nynäshamn och i Frihamnen i Stockholm (se faktaruta nedan).

– Nu har vi fattat beslut om att öka vår solelsproduktion med 50 procent, säger Jens Holm (V) som är styrelseordförande i Stockholms Hamn.

Passagerargångar och terminalbyggnader

Fyra av de nya anläggningarna ska byggas i Värtahamnen, där bland annat färjornas passagerargångar, fordonsincheckningen och tullen ska få sin el från solen. I Kapellskär ska terminalbyggnaden elförsörjas av solpaneler.

– Målet är att de nya solcellsanläggningarna ska minska växthusgasutsläppen med 28 ton per år.

Stockholms Hamnars solcellsanläggningar:

• Fem befintliga anläggningar i Stockholm Norvik Hamn, Nynäshamn, Frihamnen, Värtahamnen och Kapellskär.

• Har drygt 3 400 solpaneler med en sammanlagd yta på 8 500 kvadratmeter.

• Producerar 995 000 kWh per år.

• Sex nya ska byggas på taken till färjornas passagerargångar, fordonsincheckningen, mottagningsstationen och tullen i Värtahamnen, på Kapellskärs terminalbyggnad och på taket till Stockholms Hamnars huvudkontor i Frihamnen.

• De nya anläggningarna ska producera ca 550 000 kWh per år, vilket ungefär motsvarar 500 lägenheters elförbrukning.

• Utbyggnaden kostar 10 miljoner kronor och ska vara klar under 2026.

• 10 procent av all el som Stockholms Hamnar använder ska då vara egenproducerad solel.

Källa: Stockholms Hamnar

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.