– Det här får man nog se som positivt för Swedavia. I den här typen av prövningar är det olika intressen som står mot varandra och det ska göras en avvägning. När det är som högst trafik, under peaktid, är kapaciteten väldigt ansträngd i flygsystemet i hela Stockholm. Alla störningar och saker som gör det mer komplicerat riskerar att sätta en hämsko på flygets utveckling, säger Björn Hasselgren, infrastrukturforskare på KTH i Stockholm.
Bullerbegränsning
Domen innebär samtidigt en begränsning för Swedavia eftersom bullergränsen för flygplanen på marken blir lägre än Swedavia önskat.
– Det är klart att domen leder till en del begränsningar på olika sätt. Och man har väl i domstolen gjort en avvägning med lite mildare regler för hur inflygningsbanorna ska se ut och lite skarpare krav på det buller som får uppstå. Nu får man analysera vad de här kraven leder till i form av kapacitet.
Ingen effekt på debatten
Hasselgren bedömer samtidigt att den nya domen inte behöver få någon större effekt på debatten om Bromma flygplats.
– Stockholm växer kraftigt och har ett starkt internationaliserat näringsliv och mycket kontakt med övriga landet. I den strukturen behöver Stockholm två flygplatser, alldeles oavsett det här beslutet.