Foto: TT

Nedskräpade stationer kan stoppa tåg

Uppdaterad
Publicerad

Efter nattens järnvägsstrul med strömlösa tåg hotar tågstrejk i morgon. Effekten kan till en början bli en skitig tunnelbana och stopp för gratistidningen Metro. Även SJ räknar med viss påverkan på tågtrafiken runt om i landet..

LO-facket Seko och arbetsgivarparten Almega har fortsatta medlarkontakter och ett lönebud lär komma innan dagens slut, men fortfarande vid 15-tiden fanns inga tidsuppgifter, enligt parterna.

Men även om konflikten går i gång klockan 14 på fredag lär inte effekterna bli särskilt stora inledningsvis, enligt Seko. Framförallt är det tågtrafikens städpersonal i Stockholmsområdet som plockas ut i strejk, i ett första steg.

– Det blir inga omedelbara effekter, men efter några dagar blir det skitigt i tunnelbanan, säger Sekos kommunikationschef Jonas Pettersson.

Brandrisk

På tunnelbaneoperatören MTR tror man på enbart mindre påverkan på trafiken. Det lär dock bli smutsigare efterhand.

– Det kan bli enstaka inställda avgångar, säger Claes Nyberg, presschef på MTR.

Det hänger ihop med övertids- och nyanställningsblockaden som gäller alla Sekomedlemmar.

Att städningen upphör kan medföra brandrisk när papper ansamlas på stationerna, men den bedöms ändå i det här skedet som hanterlig – något totalt stopp av den anledningen är inte aktuellt. Men distributionen av gratistidningen Metro stoppas från lunchtid i morgon som en proaktiv åtgärd. Så om konflikten inte löses blir det tidningsfritt på måndag, enligt Claes Nyberg.

Brandförsvaret meddelar att det är verksamhetsutövaren som har ansvaret. Räddningstjänsten går bara in och stoppar en verksamhet om det anses överhängande livsfarligt och så är inte fallet, enligt Veronica Sandström, kommunikationschef på Storstockholms brandförsvar.

Även SJ räknar med en ”hel del påverkan” och det kan bli följdverkningar runt om i landet, hälsar presstjänsten. Närmare information väntas senare i dag.

Värre sen

Både MTR och SJ har problem med att få överblick på omfattningen eftersom man inte riktigt vet vilka som är Sekomedlemmar – något man försöker skaffa sig en bild över.

Konflikten mellan Seko och Almega handlar om fackets krav på högre procentuella lönepåslag för lågavlönade utan att behöva plikta med andra försämringar. Det är samma fråga som andra fack också strejkhotat med, men där parterna hittills alltid har kommit överens utan att stridsåtgärderna blivit verklighet.

Men om konflikten blir olöst hotar större strejkeffekter för tåget i nästa vecka, med helt inställda tåg när lokförare på bland annat SJ Götalandståg lägger ner arbetet.

Fakta: Strejkvarslets trestegsraket

Sekos strejkvarsel på spårtrafikområdet är uppbyggt i tre steg.

Fredag 12 maj klockan 14 tas bland annat lokalvårdare, fordonsvårdare och anläggningspersonal ut i strejk i Stockholmsområdet.

Steg 2 träder i kraft 16 maj och gäller strejk för bland annat lokförare på SJ Götalandståg och anställda på Green Cargo som jobbar med LKABs malmtåg.

Steg 3 träder i kraft 19 maj då alla tågvärdar på MTRs pendeltåg tas ut i strejk.

Konflikten berör sammantaget cirka 1.000 Seko-medlemmar. Dessutom gäller övertids- och nyanställningsblockad för samtliga medlemmar på avtalsområdet.

I ett annat avtal, järnvägsinfrastrukturavtalet, också det mellan Seko och Almega, har facket varslat om strejk för bland annat reparationspersonal. Den strejken går i gång 17 maj om inte parterna lyckats lösa konflikten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.