Den anställde menar att personalen systematiskt fuskar när de ska kryssa i rutan som anger varför en patient får vänta på operation. Här väljer man att sätta en bock i rutan ”medicinska skäl” eller ”patientvald väntan”, trots att det inte stämmer. Det gör att patienten fråntas vårdgarantin på 90 dagar.
På så sätt menar kliniken att man slipper betala vite till regionen. Det leder också till att patienter som egentligen skulle haft rätt att opereras någon annanstans inom tre månader plötsligt förlorar sin vårdgaranti och tvingas vänta längre.
– Det är ett system som tvingar oss att fuska med siffrorna och som gör att det ser ut som att vi opererar ett större antal patienter i tid. Det känns inte bra alls att vi missbrukar systemet på det här sättet, säger personen, som vill vara anonym.
Vårdpengar används till fusk
Enligt personen används extrapengar som skulle gått till att kapa vårdköerna till administrativ personal, vars uppdrag är att ringa upp patienter i syfte att få dem att frånsäga sig vårdgarantin.
Region Stockholm har dock tagit bort viteskravet för patienter som inte fått vård inom vårdgarantin under pandemin. Att kliniken trots det uppmanar patienter att frånsäga sig sin vårdgaranti, tycker chefläkaren på Sös är obegripligt.
Har du blivit uppringd av en klinik som vill att du ger upp din vårdgaranti? Mejla oss!