Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör visselblåsarens larm om fusket med vårdgarantin. Rösten i videon är utbytt. Foto: SVT Design

Klinik på Södersjukhuset fuskar med vårdkön – visselblåsare larmar

Uppdaterad
Publicerad

En klinik på Sös har under flera månader kontaktat patienter i syfte att få dem att frånsäga sig vårdgarantin. Cheferna har pressat de anställda att fuska – med motiveringen att slippa miljonviten till Region Stockholm, det visar flera interna mejl som en visselblåsare delat med sig av till SVT Stockholm.

– Det är för jävligt, säger visselblåsaren.

Den anställde menar att personalen systematiskt fuskar när de ska kryssa i rutan som anger varför en patient får vänta på operation. Här väljer man att sätta en bock i rutan ”medicinska skäl” eller ”patientvald väntan”, trots att det inte stämmer. Det gör att patienten fråntas vårdgarantin på 90 dagar.

På så sätt menar kliniken att man slipper betala vite till regionen. Det leder också till att patienter som egentligen skulle haft rätt att opereras någon annanstans inom tre månader plötsligt förlorar sin vårdgaranti och tvingas vänta längre.

– Det är ett system som tvingar oss att fuska med siffrorna och som gör att det ser ut som att vi opererar ett större antal patienter i tid. Det känns inte bra alls att vi missbrukar systemet på det här sättet, säger personen, som vill vara anonym.

Vårdpengar används till fusk

Enligt personen används extrapengar som skulle gått till att kapa vårdköerna till administrativ personal, vars uppdrag är att ringa upp patienter i syfte att få dem att frånsäga sig vårdgarantin.

Region Stockholm har dock tagit bort viteskravet för patienter som inte fått vård inom vårdgarantin under pandemin. Att kliniken trots det uppmanar patienter att frånsäga sig sin vårdgaranti, tycker chefläkaren på Sös är obegripligt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Södersjukhusets chefläkare Sven Klaesson reagera på visselblåsarens larm. Foto: Ann Sehlin/SVT

Har du blivit uppringd av en klinik som vill att du ger upp din vårdgaranti? Mejla oss!

Så funkar vårdgarantin och viten i Region Stockholm

Den nationella vårdgarantin innebär att en patient ska få vård inom 90 dagar – det är lagstadgat och en del av hälso- och sjukvårdslagen.

Men var tredje patient som står i kö till specialistvården i länet har väntat längre än vårdgarantins 90 dagar. För dessa patienter måste vårdgivarna normalt betala vite till regionen. Men under 2020, 2021 och 2022 har regionen dragit in viteskravet på grund av pandemin.

Det finns patienter vars vårdgaranti inte längre gäller. Exempelvis om patienter själva valt att vänta på sin vård eller om det finns medicinska skäl till att avvakta med behandling.

Källa: Region Stockholm

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.