Byggjätte krävs på en halv miljard efter missar

Uppdaterad
Publicerad

Stadsbussarna har flyttat till nya bussdepån i Fyrislund i Uppsala, men bygget har kantats av stora problem som Region Uppsala vill ha kompensation för. Nyligen skickades ett mejl till byggbolaget Hent med ett krav på drygt en halv miljard kronor. Men byggbolaget motsätter sig kravet.

Försenade och felaktiga konstruktionsritningar, anmälan till Arbetsmiljöverket, projektledningar som bytts ut, nya konsulter som kopplats in, kvalitetsbrister och två stora omtag som Region Uppsala tvingats ta för att få projektet att flyta – det  har varit några av problemen med bygget.

– Det har varit en guppig resa, säger Kent Strömberg, projektchef vid Fastighet och service.

Ett omtag där projektledning, byggledning och platsledning byts ut och där arbetssätt måste revideras – det låter som något mycket ovanligt?

– Klart att vi inte räknar med det.

Inte överens

Kent Strömberg säger att parterna fokuserat på att få ihop bygget det senaste dryga året, och att det har gått bra.  Det ekonomiska ansvaret har man skjutit på, men nu har frågan kommit upp till ytan.

Men att kräva tillbaka 540 miljoner kronor när hela bygget kostade cirka 900 miljoner kronor – det låter saftigt!

– Det har inte funnits något tak för förseningskostnaden i kontraktet. Rätt, eller fel, men vi måste ha något att utgå ifrån. Summan är inget vi har hittat på.

Endre Persen, kommunikationsdirektör på byggbolaget Hent, som byggt bussdepån, är fåordig när SVT Nyheter Uppsala når honom.

– Vi kan konstatera att vi är helt oeniga, säger han.

Klippet: Därför kräver Region Uppsala 540 miljoner kronor för  problemen med flytten av bussdepån.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.