Eleverna på Eriksbergsskolan soms SVT pratat med vill att kommunen satsar på mer grönområden, bättre ventilation och skönare stolar när det byggs nya skolor. En lärare säger: ”Bara man inte bygger glasväggar, det funkar inte.” Foto: SVT

Ny plan: Så ska framtidens skolor utformas i Uppsala

Uppdaterad
Publicerad

Två miljarder kronor ska Uppsala kommun investera i nya grundskolor de närmaste åren. Nu har förvaltningen tagit fram en beskrivning på vilka funktioner som ska byggas in. Facket är dock kritisk till programmet som de menar missar centrala delar.

Uppsala kommun har tagit fram ett ramverk på hur skolor ska byggas framöver. Det för att säkra att man får det man ska, samtidigt som man vill ge bra förutsättningar för eleverna.

– Tidigare har det funnits stora möjligheter att subjektivt tycka när man bygger en skola. Kommunen ska bestämma framöver, säger Jesper Djupström, avdelningschef för pedagogiska lokaler vid Uppsala kommun.

Två miljarder kronor ska Uppsala kommun investera i nya grundskolor de närmaste åren. För att inga negativa överraskningar ska uppstå har kommunen nu tagit fram ett ”funktionsprogram”. Funktionsprogrammet är uppbyggt runt olika parametrar: trygghet, flöden, effektivitet, flexibilitet och omställbarhet.

– Det är sådana riktlinjer vi tar med i programmet.

Ute på remiss

Färslaget är nu ute på remiss – före det klubbas. Lärarfacken, Lärarnas riksförbund och Lärarförbundet, är tunga instanser som tycker till om förslaget som ska tycka till om upplägget. De är inte nöjda.

– Funktionsprogrammet har bristande fokus på skolans huvuduppdrag; undervisning och kunskaper. I inledningen nämns undervisning en gång. Sen finns i stort sett inget mer om detta, säger Katarina Reineck, ordförande i Lärarnas riksförbund.

Även om facken anser att utgångspunkten är bra: med tydlighet, menar de att programmet som ligger inte uppfyller det. Vill till exempel se en utförligare beskrivning av hur undervisningslokalerna ska stötta skolans huvuduppdrag; att förmedla kunskap och skapa förutsättningar för en god inlärning.

– Det saknas en kravbeskrivning av undervisninglokaler. Undervisning pågår överallt tydligen och gärna i allrum. Däremot regleras tydligt villkoren för matsal, kök, entré och idrott, säger Katarina Reineck.

Slår ifrån sig

Jesper Djupström är avdelningschef för pedagogiska lokaler. Han delar inte lärarfackens uppfattning om att det är för lite fokus på lärandemiljön:

– Det håller jag inte med om. Det är det vi fokuserar på i det här programmet.

På vilket sätt då?

– Vi utgår från styrdokumenten och utformar funktionerna efter det.

Om politikerna uppfattar det på samma sätt återstår att se. På utbildningsnämndens möte i maj ska funktionsprogrammet finnas med på dagordningen.

Uppdatering: Funktionsprogrammet antogs vid utbildningsnämndens sammanträde den 15 maj.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.