Under onsdagen drabbades Trafikverket av omfattande störningar i tågdirigeringssystemen i landet.
– Enkelt förklarat handlade det om att informationen som går ut till förare om det eventuellt ligger ett tåg framför eller inte inte fungerade automatiskt, säger Bengt Olsson, presschef vid Trafikverket.
Haveriet innefattade att det automatiska systemet för att se var tågen befinner sig var utslaget, men också att Trafikverkets hemsida och mejlfunktion låg nere. Problemen upptäcktes tidigt under morgonen och kom att påverka tågtrafiken över hela landet. För att tackla problemen valde Trafikverket att övergå till manuella- och backup-system istället.
Överbelastningsattack
Verket utreder nu huruvida it-problemet kan ha startat på grund av en överbelastningsattack.
– Det vi såg var att mailtrafiken som gick ut från Trafikverket blev överbelastad. I nuläget vet vi inte varför.
Kan det finnas naturliga förklaringar till det?
– Det är det vi kollar på nu.
Två störningar på kort tid
Den eventuella attacken är dock inte det enda problemet som drabbat myndighetens nät och system den senaste tiden. För omkring en vecka sedan skedde en liknande incident då flera system hos verket drogs med störningar på liknande sätt som under onsdagsmorgonen.
– Man kan säga att de är besläktade så till vida att det rör sig om it-system. Sen är det olika system som drabbades vid de olika tidpunkterna.
LÄS MER: Stort it-haveri hos Trafikverket
Men konsekvenserna blev ju likvärdiga? Mail, hemsida och tågdirigering?
– I viss mån ja, men det var inte samma störningar som skedde idag som skedde då, säger Bengt Olsson, presschef vid Trafikverket.
Utreder den tidigare händelsen
Trafikverket valde efter it-haveriet förra veckan att tillsätta en utredning för att gå till botten på problemet. Vid tillfället uteslöt dock myndigheten att det skulle röra sig om extern påverkan, vilket Bengt Olsson däremot inte kan göra i dagsläget.
– Det mesta tydde då på att det var ett internt problem. Men vi kan inte utesluta någonting. Vi håller alla dörrar öppna och försöker lyfta på varje sten.
Påverkar morgonens händelser den tidigare utredningen något?
– Det är ju alltid så att vi drar lärdomar och erfarenheter av det som händer. Men att vi kollar noggrannare på saker om de sker i närtid av varandra så här är ju inte ovanligt.
Säpo är informerade
Enligt Trafikverket är Säpo inkopplat i ärendet.
– Det är naturligt för oss att de instanser som vi vanligtvis samarbetar med bli informerade om läget.
Försvarsmakten?
– Det är inget jag kan svara på i nuläget faktiskt.
Hur pass viktiga är de systemen som nu drabbades? Vad kan fördelen vara för en eventuell extern aktör att överbelasta dem?
– Det är sådana frågor som vi ställer oss själva nu och försöker reda ut.