De ligor som kommer till Sverige för att stjäla rattar kommer nästan alltid från Litauen.
– En del ligor kommer från Rumänien, men Litauen är vanligast. Och det beror på att det finns en marknad för de stulna BMW-rattarna där, säger Lotten Öhman, internationell operativ handläggare på Uppsalapolisen.
Litauen importerar många krockskadade BMW-bilar från USA. Där byggs en helt ny bil upp från chassit, och då behövs delar.
– Och ratten med airbag är ju inte så skrymmande, så de är lätta att frakta. Och ibland stjäls också instrumentpanelen. När bilarna är färdigbyggda säljs de i östländerna, säger Lotten Öhman.
Riktar in sig på en viss modell
Natten till i tisdags stals rattar från fyra BMW i Bälinge norr om Uppsala. Enligt polisen fanns tecken på att det var ett rent beställningsjobb.
– Samtliga bilar var från BMW:s 5-serie, och ofta riktar de in sig på en viss modell. Det är som om de har en beställningslista, säger Lotten Öhman.
BMW-bilarna saknar ofta larm – det ingår inte i grundpaketet. Och tjuvarna tar sig vanligtvis in i bilen genom att krossa en liten ruta bak, därefter tar de hjälp av en kvast eller liknande för att trycka på knappen som låser upp bilen.
– Sedan tar det mellan en halv och två minuter för dem att skruva loss ratten, säger Lotten Öman.
Varför har rattstölderna eskalerat just i höst?
– Det kommer hit inresta nätverk och det finns en efterfrågan, helt enkelt. Och ligorna är svårstoppade då våra gränser är så öppna som de är.