Du kan lämna synpunkter eller klagomål på flera sätt:
- Kontakta den mottagning där du fick vård eller behandling i första hand
- Du kan även kontakta patientnämnden i region Uppsala direkt via mail, telefon eller post
- Vissa händelser kan du anmäla till Inspektionen för vård och omsorg, IVO
- Du kan också anmäla händelser till Diskrimineringsombudsmannen eller polisen, om dina klagomål rör något som kan vara diskriminerande eller brottsligt
Källa: Region Uppsala
Det här gör patientnämnden:
- Hjälper patienter att få den information de behöver för att kunna ta tillvara sina intressen inom tandvården samt hälso- och sjukvården
- Främjar kontakter mellan patienter och vårdpersonal
- Hjälper patienter att vända sig till rätt myndighet
- Rapporterar iakttagelser och avvikelser av betydelse för patienterna till vårdgivare och vårdenheter
- Informerar allmänheten, hälso- och sjukvårdspersonal och andra om patientnämndens verksamhet
- Gör Inspektionen för hälso- och sjukvårdspersonal (IVO) uppmärksam på förhållanden som omfattas av myndighetens tillsyn
- Rekryterar, utbildar och förordnar stödpersoner till patienter som tvångsvårdas inom psykiatrin.
Källa: Region Uppsala