SVT:s granskning visar att personer som pekats ut för misstänkta investeringsbedrägerier i den så kallade Systemhus-härvan samtidigt kan kopplas till flera andra investeringssajter. Foto: SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Efter SVT:s frågor: Sajt släcks ned, ordförande hoppar av och vd sparkas

Uppdaterad
Publicerad

SVT:s granskning av investeringssajter skapar reaktioner på flera håll. Hos bolaget Increasor har ordföranden valt att hoppa av efter SVT:s frågor – och bolagets vd uppges ha fått sparken.

SVT:s granskning visar att personer som pekats ut för misstänkta investeringsbedrägerier i den så kallade Systemhus-härvan samtidigt kan kopplas till flera andra investeringssajter

En av dessa, Increasor, har marknadsfört sig med en rad pressmeddelanden och artiklar på sin egen nyhetssajt Finanstid ända sedan 2019 och har enligt egen uppgift över tusen delägare.

När SVT i juni kontaktar Increasor för att ställa frågor om vår granskning får vi svar från bolagets vd Andreas Trouin: ”Kartläggningen stämmer inte och det finns inga personkopplingar mellan Increasor och Systemhus.”

När vi i augusti åter kontaktar bolaget kommer en rad nya besked.

  • Dels ringer Increasors styrelseordförande Mats Holmberg upp och berättar att han lämnat sitt uppdrag eftersom han anser att bolaget är misskött.
  • Dels kommer mejl från ”Teamet på Increasor” som skriver att VD:n Andreas Trouin nu fått lämna bolaget. ”Han har blivit uppsagd då vi inte uppnått de resultat som förväntats.”
  • Även en tidigare styrelseordförande, som kan kopplas till Systemhus-härvan, ska enligt ”Teamet på Increasor” ha avsatts och sagts upp vid ett tidigare tillfälle.

Marknadsförde ex-ministerns bolag

En annan investeringssajt som legat uppe under flera års tid heter Inqubated.

Enligt hemsidan leds bolaget av en dansk affärsman. Men när SVT får tag på honom säger han sig inte ens känna till Inqubated, och kort därpå stängs sajten ned.

SVT:s granskning av Inqubateds historik visar att man bland annat marknadsfört ett byggbolag där affärsmannen och tidigare ministern Sven Otto Littorin varit ordförande.

Men Littorin skriver i ett mejl till SVT att han varken medverkat till presentationen av bolaget eller godkänt att den skulle finnas på sajten. Samt att bolaget i fråga inte haft någon verksamhet och senare avvecklats:  

”Det är otroligt obehagligt att förekomma i dessa sammanhang, utan egen medverkan eller förskyllan och utan egen vetskap förrän i efterhand, trots att man tydligt sagt nej. Bra att ni granskar” skriver han.

Uppdatering 220901: Nyhetssajten Finanstid har efter SVT:s granskning avpublicerat alla artiklar om Increasor, och sajtens företrädare framhåller i kontakt med SVT att den sedan i maj drivs i ett separat bolag. I sajtens ledning finns dock fortfarande en av Increasors grundare, som även varit aktiv i ett av bolagen i Systemhus-härvan.

Vet du mer? Tipsa SVT:s granskande reportrar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lockade till investering – med stulna bilder. SVT:s reporter Kina Pohjanen reder ut vad det misstänkta brottet handlar om. Foto: Sara Cosar/SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT Nyheter granskar

Mer i ämnet
Mer Uppsala
Mer Nyheter