Foto: TT/Post- och telestyrelsen

”Det är allvarligt och beklagligt”

Publicerad

Hundratals Uppsalabor har drabbats av försenad eller försvunnen post de senaste veckorna. Vad kan man göra när posten inte dyker upp i tid? Adrian Waltl från Post- och telestyrelsen svarar på era frågor i vår chatt som drar igång kl.11.
Post- och telestyrelsen är den tillsynsmyndighet som bevakar postdistributörer.

SVT rapporterade · Chatt: Vad gäller när min post inte kommer i tid?

11.02
Hej och välkomna till vår chatt om postförseningar. 
Adrian Waltl är jurist på Post- och telestyrelsen och kommer att svara på era frågor nu under förmiddagen. 
11.11
Hej jag har inte fått julkort från en släkting som hon skickade till mig och jag är glad att jag satte e faktura på dom viktigaste räkningar bl.a. Hyran , elen och tv
11.13
Vid upprepade tillfällen de senaste veckorna har avi:n till försändelser inte kommit alls eller så mycket försenad att försändelsen har skickats tillbaka. Och eftersom PN säger att det inte är spårbara försändelser så vet jag inte ens vem det var som var avsändaren. PN måste ju ha koll vart de har skickat tillbaka försändelsen?

Vid ett annat tillfälle i november/december har PN slarvat bort ett paket vid förtullningen som dök upp först 4 veckor senare igen.

postkod 75647
Hej Uwe! Det är verkligen beklagligt när postgången inte fungerar och resulterar i att du missar möjligheten att hämta ut paket. När paketen inte är spårbara är det svårt för postoperatören att eftersöka just den försändelsen. Det du kan göra är att höra av dig till avsändaren och fråga dem om de har fått något paket i retur.
11.15
Kan ni på PTS sätta press på Citymail så de delar ut vår post som vi inte fått på 6 veckor? Inte acceptabelt att inte få sin post på så länge.
Hej! PTS har inlett ett tillsynsärende mot Citymail med anledning av problemen med postutdelningen i Uppsala-området. 
11.18
Vad gör ni som myndighet åt alla postförseningar?! Har fått vänta länge på att få hem min post nu.
PTS har vidtagit flera åtgärder med anledning av problemen på postmarknaden. Vi arbetar på flera sätt, bl.a. genom tillsynsinsatser, dialog med postoperatörerna. På vår webbplats har vi information om pågående tillsynsärenden. Har du problem med postgången rekommenderar jag också att du kontaktar ansvarig postoperatör.
Vi har även skärpt kraven tillståndsvillkoren för landets postoperatörer under 2018.
11.23
Hej! Tänk på att ställa så raka frågor som möjligt, då är det större chans att Adrian kan svara på dem!
11.25
Jag väntar på ett paket från utlandet som anlände till Sverige den 26:e december (transport påbörjades 13 dec) men har fortfarande inte fått brev om vad jag ska betala i moms. Det står alltså i spårningen att den fortfarande tulldeklareras. När kan jag förvänta att få brev om detta för att slutligen kunna hämta mitt paket? Bor i centrala Uppsala.
I det fallet rekommenderar jag att du kontaktar Postnords Kundservice. Om de inte kan hjälpa dig har du även möjlighet att vända dig till Postnords utredningsfunktion Kundombudsmannen.
11.31
Vad ska ni göra åt postnord då som inte har skötsig i par år , Post som inte kommer fram och sån kommer till andra ställen en där man bor , och sen i november har posten från postnord inte kommit som det ska göra , För postnord säger att dom är sjuka men om man pratar med brevbärarna så stämmer inte det , Hur länge ska dom få hålla på med det ??

Flera postoperatörer har haft problem med kvaliteten under ett antal år. Även om vi kan se postoperatörernas kvalitet i brevverksamheten har stabiliserats något under 2018 ser PTS behov av fortsatta tillsynsinsatser för att säkerställa att operatörernas kvalitet och tillförlitlighet i posttjänsten håller en god nivå framöver. Utöver tillsynsinsatser har vi även skärpt kraven i tillståndsvillkoren för Postnord.

11.35
Hej! Mina räkningar kom för sent och nu måste jag betala en straffavgift. Kan jag få ersättning för det här?
Hej Johan! Tyvärr har man som postmottagare små möjligheter att få ersättning av sin postoperatör för uteblivna försändelser och avgifter som följer av att man inte har fått sin post. Det man kan göra i det läget är att kontakta företaget som har skickat räkningen och påtala att räkningen inte har kommit med posten som den ska. 
11.39
Ska vi verkligen acceptera att det tar Citymail en hel månad att leverera post? I mitt fall var det tre fakturor som kom till mig den 8/1 och skulle betalas senast 9/1. Jag tycker det är skamligt och att Citymail misskött sitt jobb. Glad att jag slapp betala tre påminnelseavgifter iallafall.
Det är beklagligt och allvarligt när brister i postutdelningen får sådana konsekvenser som du beskriver. Postverksamhet ska bedrivas så att den tillgodoser rimliga krav på tillförlitlighet och så att skyddet för avsändarnas och mottagarnas personliga integritet upprätthålls. Med anledning av Citymails problem i Uppsala har PTS inlett ett tillsynsärende. 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer