Här berättar Emilia Lind och Sandra Bergqvist vad som har varit svårast med distansundervisningen och rektor Anders Larsson svarar på kritiken. Foto: Rebecka Hugosson/SVT

Torsbystudenter kritiserar distansundervisningen

Uppdaterad
Publicerad

Dålig kommunikation, stress och en konstant oro att man inte får visa vad man kan. Elever på Stjerneskolan i Torsby är kritiska mot distansundervisningen som har bedrivits under våren. Och nu är de oroliga att deras framtida möjligheter till studier kommer att påverkas negativt.

– Vi har inte kunnat fokusera och inte fått tillräckligt med hjälp, säger Emilia Lind, elev i idrottsfyran.

Mer än hälften av de elever som svarat på en enkät på Stjerneskolan i Torsby uppger att de har lärt sig mindre under våren än tidigare. I enkätsammanställningen uppger skolan visserligen att ”ett relativt stort antal elever tycker att det fungerar bra med distansundervisning”, men många är också stressade och upplever att det har varit svårt att få det stöd man behöver och ta ansvar för sina studier.

Rektorn gjorde vad han kunde

Rektorn på Stjerneskolan, Anders Larsson, säger att han tar till sig av kritiken. Men han menar också att de har gjort vad de har kunnat utifrån de givna förutsättningarna.

– När det gäller bedömningar och betyg så har vi duktiga lärare med lång erfarenhet och de kan det här. Vi jobbar för att det ska bli så rätt som möjligt, säger han.

Hör Emilia Linds och Sandra Bergqvists hårda kritik mot vårens distansundervisning i klippet ovan.

Hur var det att studera på distans för dig?

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Agnes om vårens studier: Har kunnat ta mig an uppgifterna

Jonas • Det har varit svårt att fokusera. Mina småsyskon har varit hemma och stört och jag fick liksom ingen rutin i min vardag.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Moa om studierna i vår: Jag tycker att det har fungerat

Erik • Det har varit svårt att veta var man ska hitta lektionsmaterial och uppgifter eftersom mycket har varit upplagt på olika plattformar. Sen har det vart svårt att motivera sig att lära sig många saker när man inte sitter i klassrummet och kan snacka med kompisar och lärare om det. Skolan känns mindre viktig när man är hemma.

Sofia • Jag tycker ändå att det har varit okej. Jag har kunnat fokusera mycket bättre och ändå umgåtts med mina vänner efter lektionerna.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Hanna om coronavåren: Därför har jag lärt mig mindre.

Hanna • Det sög, vad tror ni? Hela gymnasietiden har jag längtat efter sista terminen. Och vad fick jag? Nej, precis.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Ellen om vårens studier: Får klara sig utan stöttning.

Sonja • Alltså i början var det ganska skönt att inte behöva gå upp så extremt tidigt för att komma fram i tid och motivationen var hög. Men när det gått några veckor så säckade man ihop. I slutet var det bara "skitsamma". Vi kommer aldrig få den tiden tillbaka och det är sorgligt.

Wille • Det var sjukt jobbigt och förstörde mitt sista år!

Enkäten

  • 59 procent uppger att de lär sig mindre under distansundervisningen än tidigare.
  • 58 procent är oroliga för att distansundervisningen kommer att påverka deras betyg. Många är oroliga för att de inte får visa upp vad de kan.
  • 18 procent uppger att de inte får det stöd och den hjälp de behöver för att klara av sina distansstudier.
  • 29 procent har kontakt med sin undervisande lärare varje dag.

Sammanlagt var det 37 procent av 524 elever på Stjerneskolan som svarade på enkäten som gjordes i slutet av april.

Källa: Stjerneskolans enkätsammanställning

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Värmland

Mer i ämnet