Flera tusentals konsumenter har drabbats av det här och Transportstyrelsen har fått tagit emot 100-150 samtal om dagen från lurade konsumenter.
– Det här är naturligtvis allvarligt att folk har lurats att betala för något som är gratis hos Transportstyrelsen, säger Carolina Andersson.
Betalat för gratistjänster
Det som hänt är att många har tagit miste när de googlat på den tjänst de behövt göra, till exempel som att ställa av ett fordon. De har då kommit till ett beställningsformulär på webben, som i det här fallet trafikenheten.se står bakom istället för att komma till myndigheten som sköter ärendet. Den som då inte uppmärksammat misstaget har fått betala för tjänster som vanligtvis är gratis.
– Sammantaget ser det ut som att konsumenten är inne på en myndighet och det här skadar förtroendet för myndigheterna, i det här fallet Transportstyrelsen, säger Carolina Andersson.
Det är inte olagligt att fömedla och ta betalt för en tjänst som är gratis, men det måste vara tydligt att konsumenten har kommit till ett företag som tar betalt för en tjänst och inte till en myndighet.
– Transportstyrelsen har fått lägga ner mycket resurser på det här och de ser mycket allvarligt på det här. De har själva gjort en egen anmälan, säger Carolina Andersson.
Men hur ska man som konsument kunna skydda sig mot det här?
– Det är jätteviktigt att ha koll på vilka sidor man är inne på. Även vara noga med att google annonserna tar en dit man vill och att man inte hamnar på en falsk sida. Man bör även reagera på om man får betala för något som vanligtvis är gratis, säger Carolina Andersson.
Ökat problem
KO har den senaste tiden sett allt flera falska webbsidor florera på nätet.
– Det här är ett växande problem, vi har sett många falska myndighetssidor under vintern och våren, säger Carolina Andersson.
KO vill nu att Patent- och marknadsdomstolen stoppar den här verksamheten omedelbart i väntan på att fallet prövas av domstolen. Dessutom vill man att företagaren tvingas betala 30 000 kronor i marknadsstörningsavgift.