Stefan Wagnsson och Henrik Gustafsson, idrottsforskare vid Karlstad universitet. Foto: TT/Karlstads universitetVisa alla (3)
Visa alla (3)

Så hittar du motivationen att träna

Publicerad

Det är inte alltid roligt, men vi vill gärna få det gjort. Nu har ett gäng forskare från bland annat Karlstads universitet försökt svara på hur vi får motivation att träna och vad som behövs för att vilja ska hålla i sig.

Hur får man motivation att snöra på sig joggingskorna trots snålblåst, några få plusgrader och regn från sidan? Det och hur motivation påverkar våra tankar, känslor och beteenden inom träning har ett flertal forskare försökt svara på i boken Motivation inom träning hälsa och idrott.

– Motivation är grunden för allt vi gör. Utan drivkraft händer ju ingenting, säger Henrik Gustafsson.

Viktigt att själv ha kontroll

Han forskar på idrottspsykologi vid Karlstads universitet och är en av författarna tillsammans Stefan Wagnsson, docent i idrottsvetenskap vid Karlstad universitet, har bidragit till boken med ett kapitel om barn- och ungdomsidrott, och forskare från Göteborg, Halmstad och Umeå.

Även om boken främst vänder sig till andra forskare, ledare inom idrotten och lärare inom idrott och hälsa så finns det även en del för vardagsmotionären att hämta i boken som har självbestämmande teorin som utgångspunkt.

– Det är den ledande teorin kopplat till motivation inom träning, idrott och hälsa, säger Henrik Gustafsson.

”Det är jag som styr”

För att förstå vad motivation är, vad som sätter fart på oss och hur olika typer av motivation får oss i rörelse utgår forskarna från tre psykologiska behov. Autonomi, kompetens och tillhörighet.

För att man ska bli motiverad och fortsätta vara det menar forskarna med andra ord att det är viktigt att man själv kan påverka sin tillvaro och inte känner sig kontrollerad, att man känner att man klarar av uppgiften och att man känner att man är del av en tillhörighet där man blir respekterad. 

– När vi känner det här brukar man säga att det är en självbestämd motivation. Det är jag som styr. Och att skapa det här är viktigt för att skapa en motivation som är sund och håller över tid, säger Henrik Gustafsson.

Skapa motivation som håller i sig

Så hur ska man göra för att få på sig skorna den där marsdagen när himlen är grå och kvicksilvret inte har orkat långt över nollan?

– Man ska hitta saker som är roliga och inspirerande. Tycker jag inte om att springa i snålblåst kanske jag ska gå till gymmet just den dagen. Att bestämma en dag med en kompis är också bra för att få det gjort. Det viktiga är att det är ditt eget val och att det är viktigt för dig. Då kommer det att bli av.

Utfall, armhävningar och burpees – Emilie Watson visar tre enkla övningar. Foto: Melker Blomberg

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer