Skyddsombuden har sammanfattat bristerna i arbetsmiljön på akutmottagningen i Karlstad i sex punkter. Det handlar om att personalen inte hinner med och därmed får svårt att följa rutiner för patientsäkerhet, vilket i sin tur leder till stress och oro.
En stress som funnits under lång tid och som nu visat sig i både psykiska och fysiska symptom, skriver skyddsombuden i sin 6:6a-anmälan.
Balans mellan jobb och privatliv
Nu kräver de att personalen får ett schema med balans mellan jobb och privatliv, att krav och resurser i arbetet är i balans samt att åtgärderna genomförs i samråd med skyddsombuden.
– Den största utmaningen är att patienterna blir kvar på akutmottagningen. Så personalen ska, förutom att hantera akutvården också bedriva vårdavdelningsarbete, vilket vi inte är dimensionerade för vare sig personalmässigt eller platsmässigt, säger Ulrika Nilsson som är verksamhetschef vid akutkliniken på Centralsjukhuset i Karlstad.
Svar inom ett par veckor
Facket och ledning kommer nu att sitta ner tillsammans för att titta närmare på vilka åtgärder kring arbetsmiljön som behöver vidtas.
Regionen har till den 4 januari på sig att ge sin syn på kraven, annars kommer Vårdförbundet vända sig till Arbetsmiljöverket.