Vägen skulle inte öppnats på morgonen, menar projektledaren på Trafikverket Fredd Larsson. Foto: Privat/SVT

122 skadeståndskrav efter vägarbete: ”Var som att köra in i en hagelstorm”

Publicerad

Totalförstörda däck och hundratals stenskott. Många bilar skadades efter ett vägarbete på riksväg 40 mellan Bollebygd och Borås den 26 september i år där stora mängder grus låg kvar på vägen. Nu har över 200 personer klagat till Trafikverket. 122 av dem kräver skadestånd.

– Det hör inte till vanliga, säger Fredd Larsson, projektledare på Trafikverket.

Att köra in i hagelstorm. Så beskrev en bilist upplevelsen av att köra på Riksväg 40 mellan Bollebygd och Borås. Natten mot den 26 september hade vägarbeten pågått. När vägen öppnades igen stod det snart klart att något gått fel och att massan på vägen inte hade torkat.

På vägen fanns för mycket grus, enligt Trafikverkets projektledare Fredd Larsson. Enligt honom borde inte vägen ha öppnats när det såg ut som det gjorde.

Många har klagat

Sedan morgonen i september har Trafikverket överösts av klagomål. Över 200 har hört av sig. Totalt 122 kräver skadestånd.

– Det är ju en högtrafikerad väg. Det går fort när det går fel, säger Fredd Larsson, projektledare på Trafikverket.

Ska prövas

Flera bilister har berättat för SVT Nyheter Väst om självrisker på upp till 10 000 kronor. Nu ska Trafikverket titta på om de har rätt till ersättning.

– Det är i den processen som det kommer att utredas om Trafikverket tillsammans med sin entreprenör har brustit.

Men processen kommer att ta tid. Enligt Fredd Larsson kan det dröja upp till ett halvår innan det är klart.

Skyltat för stenskott

Hastigheten på vägen var nedsatt till 70 och det fanns även skyltar som varnade för stenskott.

– Det finns mängder fall där Trafikverket är friskrivna för att man skyltat om problem och inte varit vårdslös mot trafikanterna. Det ska prövas här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.