– Den elektrifierade är ju lite dyrare än en enbart dieseldriven men det här är av miljöskäl. Vi arbetar med hybrider på bussidan och vill även få in det på fartygssidan, säger Christer Olsson, affärschef för Västtrafiks färjetrafik.
Ska kunna gå på el
Den nya färjan är tänkt att förstärka trafiken mellan Stenpiren och Lindholmen där det idag redan är ett stort resande. Om Västtrafiks förslag går igenom kommer den nya färjan ha elhybriddrift, det vill säga kunna gå på både el och diesel. Därmed kan färjetrafikens klimat- och miljöpåverkan minskas. Nu inväntas ett godkännande från regionstyrelsen och beslut om delfinansiering av Göteborgs stad.
– Kapaciteten ökar naturligtvis och med en tredje skyttel kan vi i rusningstrafik ha avgångar var femte minut istället för som i dag var sjunde, säger Christer Olsson.
Ett bra alternativ
Under 2016 gjordes 1,4 miljoner resor med älvskyttlarna mellan Stenpiren och Lindholmen. Men med flera stora kommande infrastrukturprojekt som kan korka igen trafiken i Göteborg, inte minst Västlänken, väntas resandet med färja öka ytterligare. Ett bra alternativ, anser Christer Olsson.
– På sikt kommer också både södra och norra älvstranden dessutom utvecklas med både bostäder och arbetsplatser så behovet kommer öka.