Ändrade regler efter bussolyckan i Härjedalen

Publicerad

Efter den allvarliga bussolyckan i Härjedalen föreslogs flera åtgärder för att höja bältesanvändningen. Nu har reglerna förtydligats. Men bältespåminnare i buss lyser ännu med sin frånvaro.

På onsdag börjar rättegången för den allvarliga bussolyckan där tre ungdomar från Marks kommun omkom. Det är chauffören som körde bussen vid olyckan som, mot sitt nekande, åtalats för bland annat vållande till annans död.

När bussen från Bergkvarabuss välte i Härjedalen var mindre än en tredjedel av passagerarna bältade. Något som enligt Statens haverikommission bidrog till att olyckan blev så allvarlig.

Måste följa internationella regler

En fråga om lyftes efter olyckan var krav på bältespåminnare i bussar. Men att införa det är inte så enkelt.

– När det gäller all teknisk utrustning i bussar så har vi ett internationellt regelverk vi måste förhålla oss till. Vi har ingen möjlighet att införa något särkrav i Sverige. Det vi gör är att vi arbetar på den internationella arenan i de här frågorna, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.

Uppfattas som otydligt

Även om få var bältade vid olyckan så bedömde åklagaren att varken chaufför eller ledare brustit i att uppmana ungdomarna att använda bälte.

Efter olyckan lyfte Statens haverikommission att det borde förtydligas vad som innefattas i kravet i trafikförordningen att förare och annan ombordpersonal, ledsagare och ledare för en grupp ska vidta för lämpliga åtgärder för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan särskild skyddsanordning.

– Det har uppfattas som otydligt vem som har vilket ansvar, säger Omar Bagdadi på Transportstyrelsen.

Ändrat regler

Efter olyckan har nu föreskrifterna ändrats.

– Ombordpersonal, ledsagare och ledare ska innan resan ha ett samtal och diskussion med föraren om vilka åtgärder som är lämpliga att vidta under resans gång och hur de ska agera för att bältet ska användas, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.

SVT rapporterade · Varför använder så många bälten i bil men inte buss?

07.21
Åker mycket buss och i de bussar som har bälten använder jag dem. Men jag känner mig unik i detta. På 80-90-talet körde jag själv buss, då fanns inga bälten. Men jag bad personer med barnvagn att spänna fast dem i handtaget som fanns monterat i väggen men nej. I dag finns fasta remmar, men trots det spänns de inte fast.
Många med två barn varav ett i barnvagn, lämnar vagnen med barnet i och sätter sig en bit ifrån med andra barnet.

Kan inte förklara fenomenet men när det blir för vagnar och rullatorer så frågar jag chauffören om han tänker på turymningsmöjligheter. Får jag inget tillfredsställande svar har det hänt att ja gått av bussen och tagit en annan.

Jag känner mig långtifrån tillfredsställd när det gäller säkerheten på bussar.
07.21
Många upplever stora bussen säkrare än bil. Man tänker inte att även stora fordon är farliga i krock. Det är svårt bevaka att alla använder bälte och inte lossar under resan. Kanske varje sätet borde ha varningslampa som skulle blinka då bältet inte är på.
07.22
Jag tycker att man måste ha på sig bälten även när man sitter i bussen, tycker det är mer viktigt då bussarna kör i kurvor etc och barn är också involverade.
07.22
Tror många lurar sig att de sitter säkrare än de gör. Sen kan det ju vara ren lathet med.
07.23
TRV:s nollvision innefattar nästan helt och hållet biltrafikanter. Till exempel cyklister och busstrafikanter ingår inte i någon omfattning. När det gäller bältesanvändning i buss krävs omfattande Informationskampanj (kompletterat med resurser för kontroll och böter). De flesta bussar har tv-skärmar där ofta nästa station visas lämpliga för korta informationsklipp. Titta på Norges trafiksäterhetsaffischer, men ta framför allt tillbaka bilbälteskampabjen “Elefanterna i baksätet” från 70-80-talet och anpassa till buss.
07.29
En lathet och inget annat tror jag. Sen är det ju inget som piper om det inte används heller, som i bil.
07.31
Visa statistik på hur många som klarar en bussolycka om de är bältade eller inte.
Inför en ibndikator lampa som lyser hos chauffören när någon inte är bältad.
07.33
Jag tror att det långsamt blir bättre. För egen del går det automatiskt att bältet åker på när jag sätter mig i bil och buss. Jag tycker det blir lite bättre när jag ser passagerare runt om mig. Sedan har det ju blivit vanligare att chauffören eller auto-röst uppmanar alla att använda bältet. Dessutom står det ofta på skyltarna som visar kommande stationer att bälte ska användas.
07.37
För att det inte är särskilt farligt att åka buss. Enligt statistiken så sker i stort sett alla olyckor med stadsbussar på väg till och från bussen (halkolyckor). Och det förstår ju lagstiftaren eftersom stående passagerare inte förbjudits...
07.41
Jag tror att det både hänger ihop med lathet men även av okunskap vad som gäller. Inte alla har förstått att lagen ändrades för några år sedan gällande bälte även på bussen. Det räcker inte med att endast låta en liten lampa lysa upp om det här med att sätta på bältet. Tydligare information behövs. Åkte till Stockholm med buss i vintras och föraren informerade klart och tydligt innan avresan vad som gällde utöver annan information. Alla som inte hade tänkt på det med bältet satte genast på sig den. Hans kollega som jag körde med tillbaka några dagar senare gjorde inte detta och då slarvade många med bältet.
MP
07.42
Man är ju säkrare i en Bus, den väger mer och krockar en bus och en bil så borde de som sitter i bussen klara sig rätt bra även utan bälte väl?. kör bussen av vägen eller krockar med annan bus/lastbil är det en annan historia. I Göteborg får man vara glad om man ens får sittplats dock.
07.46
Jag tror att det bara är gammal vana och bekvämlighet. Det är ju först på senare år som vissa bussar utrustats med bälten. Jag tror inte heller att folk känner till att det är lag på att använda bälte när det finns. Buss är säkrare än bil men om det händer en bussolycka så kan bältet vara skillnaden mellan liv och död.
07.49
Jag kör skolbuss. Vi har säkerhetsgenomgång varje läsår. Jag hoppas att mina busselever kommer ta med sig, behålla, både vanan och förståndet att alltid använda bälten. De har förstått att det gör skillnad. Mina busselever behöver aldrig påminnas. De kan det här med att använda bälten i skolbussen. Jag tror och hoppas att den vanan kommer fortsätta i vilken buss de än åker..
08.21
Jag tror att allt hänger på busschauffören. Är hen tydlig och påminner brukar de flesta göra som chauffören säger.
09.08
Psykologisk inverkan av att det inte är man själv som kör, och att det sitter
fler personer ombord på en buss. Det känns inte helt givet att ta på bältet.
Förra vintern körde bussen jag åkte med, i diket pga extremhalka. Bussen riskerade välta.
Det kunde gått mycket värre. Jag gick med kryckor efter en fotoperation. Ingen hjälpte mig ur bussen och ut på åkern intill, och inte fram till vägen då ersättningsbuss skulle komma.
Det var - 20 grader och väntan på ny buss blev lång. Chauffören informerade inte alls via högtalarsystemet, bara personligen till vissa resenärer. Det kändes bedrövligt, minst sagt.

Bältesanvändning i buss

Visa

Hur ofta bältet är på varierar mellan olika typer av bussar. Enligt en observationsstudie så var bältesanvändningen bland passagerare följande:

92 procent i beställningstrafik
50 procent i kommersiell linjetrafik
27 procent i upphandlad linjetrafik.

Studien gjordes av Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, på uppdrag av Transportstyrelsen.

Vid korta resor används bälte mer sällan än vid längre resor.

Sedan den 1 januari 1999 måste alla i Sverige som åker buss, och sitter på bältesutrustad sittplats, använda bältet.

Vid lokala transporter i tättbebyggt område får dock passagerare använda en annan plats än en plats med bilbälte.

källa: Transportstyrelsen

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Bussolyckan i Härjedalen

Mer i ämnet