Anslagstavlor vid skolor och mataffärer används fortfarande flitigt för meddelanden – trots all annonsering i sociala medier. Det visar en studie där skolklasser har hjälpt språkforskare vid bland annat Stockholms och Göteborgs universitet att granska anslagstavlor där man bor.
– Detta är den största systematiska studien av anslagstavlor som hittills genomförts. Vi har undersökt över tusen enskilda anslag över nästan hela landet och sedan studerat i detalj vilka typer av meddelande som förekommer, hur de är utformade och vilka andra medieteknologier de drar nytta av, säger Johan Järlehed, docent i spanska vid Göteborgs universitet, enligt universitetets pressmeddelande.
”Viktig roll i samhället”
Över tusen anslag från hela Sverige undersöktes. Anslagstavlorna är särskilt bra för att annonsera väldigt lokala händelser och har därmed fortfarande en viktig roll i samhället, menar forskarna.
– Istället för att ha ersatts av nya kommunikationsmedier har anslagstavlan snarare anpassats till det nya medielandskapet genom att användarna drar nytta av till exempel Facebookgrupper, Instagramkonton, e-post och webbadresser i anslagen, säger Christopher Kullenberg, docent i vetenskapsteori vid Göteborgs universitet, enligt pressmeddelandet.
Det är nästan hundra skolklasser som har hjälpt språkforskarna att genomföra studien.
– Metoden kallas medborgarforskning och innebär att vi forskare tar hjälp av allmänheten, i det här fallet skolelever och lärare, i vårt arbete. Utan eleverna hade vi aldrig kunnat samla in så här många anslag från så många platser i Sverige, säger Christopher Kullenberg.