Chef godkände ”blanka” reseansökningar

Uppdaterad
Publicerad

Skandalen kring Göteborgs kommunala förvaltning Intraservice utlandsresor växer. SVT kan nu avslöja hur förvaltningsdirektören gång på gång godkänt utlandsresor – trots att ansökningsblanketterna i princip varit helt tomma.

När chefer eller personal på Intraservice ska åka utomlands på en konferens så ska beslutet alltid godkännas av förvaltningsdirektören. På en ansökningsblankett ska man fylla i resmål och period, syftet med resan och vem som ska åka.

Dessutom vill Intraservice att den som ska resa fyller i hur programmet för resan ser ut.

Kritik mot Intraservice

När alla fält är ifyllda och resan godkänts av närmsta chef ska ansökningsblanketten skrivas under av förvaltningschefen.

Men SVT Nyheter Väst kan avslöja att förvaltningschefen gång på gång skrivit under i princip blanka ansökningsblanketter.

LÄS MER: Allvarliga brister när Intraservice reser utomlands

Kan snart bli förändring

På minst ett tiotal av blanketterna saknas både syfte, program, resmål och restid. Ändå har förvaltningschef Nisse Waldefeldt skrivit under och godkänt utlandsresorna.

– Jag har förmodligen vid beslutstillfället haft information som jag fått muntligt kring det här. Men jag har inte reflekterat kring papperet, och det borde jag ha gjort. Och det är precis det som vi behöver ta tag i, säger han.

Stadsrevisionen riktade förra veckan allvarlig kritik mot hur Intraservice sköter sina utlandsresor. Sedan dess har de ansvariga politikerna i nämnden föreslagit en rad åtstramningar av hur utlandsresor ska skötas i framtiden.

Bland annat föreslår de att förvaltningschefen inte längre ska få godkänna utlandsresor – utan att de istället ska tas upp bland politikerna i nämnden.

På onsdag har nämnden för Intraservice möte – och då kan förändringarna träda ikraft.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kritik mot Intraservice

Mer i ämnet