De medger brister – men hjälp dröjer

Uppdaterad
Publicerad

72-årige Seppos badrum har inte handikappanpassats, trots löften från kommunen. De ansvariga inom kommunen är överens om att hela ärendet gått fel. Men de kan ändå inte svara på när Seppo kan få den hjälp han behöver.

SVT Nyheter Väst kan i dag berätta om rullstolsburne 72-årige Seppo i Hammarkullen i Göteborg. Seppos kropp är kraftig försvagad efter att han brutit lårbenshalsen. Kommunen lovade att ett renoverat och anpassat badrum skulle stått klart i våras.

Detta har ännu inte hänt, och Seppo har sedan dess inte själv kunnat gå på toaletten i sitt eget hem. Annika Jenefeldt, chef för bostadsanpassningsenheten inom Fastighetskontoret, beklagar situationen som uppstått.

– Detta är absolut inte bra och det finns ingen i hans situation som ska behöva ha det så jobbigt, säger hon till SVT Nyheter Väst.

Vem är ansvarig för att det har gått så snett?

– Jag tror inte att det är någon, varken vi eller sjukvården, som är ansvariga på det sättet. Jag tror att vi har agerat efter de förutsättningar som vi trodde skulle fungera. Och ibland blir det inte så.

Det handlar om otur?

– Ja, det kan man säga. Men att eldragningar och sådant inte är klart, så får det inte vara.

”Tagit för lång tid”

Annika Ljungh är chef inom omsorgen i Angered. De har intygat och gått i godo för vad Seppo behöver i sitt hem.

– Vi kan inte säga att vi brustit utifrån de riktlinjer som finns, men det betyder inte att det blivit rätt. Detta har tagit alldeles för lång tid och är inte klart. Vår vilja är att alla som vill ska kunna klara sig hemma.

Vad tycker ni har blivit fel?

– Det har tagit för lång tid och det är inte klart. Man ska ju möjliggöra så att man kan duscha. Det är en mänsklig rättighet, säger hon.

”Kan jag tyvärr inte”

Totalt beviljades över 3000 bostadsanpassningar under 2014. Vanligast är att det rör äldre mellan 70-84 år, och svårast är det för minderåriga.

En tredjedel av de sökande fick vänta mer än två månader för att få ett beslut.

– Jag tror att man behöver se över hur man kan göra det här effektivare. Det är många aktörer som är inblandade i kedjan. Kan man på något sätt göra det smidigare och kortare så att tiden, från att den enskilde ansöker om att få sitt boende anpassat till att det faktiskt är klart, inte ska behöva ta flera månader som i detta fall, säger Annika Ljungh.

Kan ni svara på när Seppo kommer kunna duscha i sitt hem igen?

– Det kan jag tyvärr inte göra. Men vi kommer att göra vad vi kan för att det ska gå så fort som möjligt och vi kommer att ta upp det här till diskussion igen för att det inte ska bli så här igen.

Inte heller fastighetskontoret kan ge besked om när badrummet kommer att vara klart.

– Det får jag kontrollera med entreprenören, säger Annika Jenefeldt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.