Foto: SVT

Västtrafiks bakslag – prestigefärjan minst ett år försenad: ”Bekymmersamt”

Publicerad

Västtrafik har som mål att all färjetrafik ska drivas fosilfritt, men redan i det första stapplande steget har det kört ihop sig. Den först elhybrid-färjan som skulle trafikera sträckan Stenpiren-Lindholmen från december i fjol blir minst ett år försenad.

– Det är bekymmersamt, säger Jarl Samuelsson, chef för Västtrafiks affärsenhet.

Finska varvet Työvene fick Västtrafiks beställning av färjan för ett antal år sen. Fartyget är nu färdigbyggt och ligger sen ett halvår på varvet och väntar på energikälla.

I väntan på denna går den gamla dieseln i reservfärjan från 1955 varm, utsläppen är möjligen försumbara jämfört med allt annat som snurrar runt i stan, men att det ska ta så lång tid att få till en symbolhandling kan möjligen förvåna något.

– Ja det har varit svårt att få till, men det är ju batterier specialgjorda för båtar.

Hur påverkar detta era tankar om att växla över samtliga färjor till eldrift?

– Nu är detta första båten och då är det ju lite svårare, säger Jarl Samuelsson.

De två nya färjor som idag trafikerar Stenpiren-Lindholmen är anpassade så också de ska kunna gå över till eldrift, när systemet väl är utprovat.

– Vi koncentrerar oss nu på dessa tre färjor, sen tar vi ytterligare steg efter det, förhoppningsvis, säger Jarl Samuelsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.