Finska varvet Työvene fick Västtrafiks beställning av färjan för ett antal år sen. Fartyget är nu färdigbyggt och ligger sen ett halvår på varvet och väntar på energikälla.
I väntan på denna går den gamla dieseln i reservfärjan från 1955 varm, utsläppen är möjligen försumbara jämfört med allt annat som snurrar runt i stan, men att det ska ta så lång tid att få till en symbolhandling kan möjligen förvåna något.
– Ja det har varit svårt att få till, men det är ju batterier specialgjorda för båtar.
Hur påverkar detta era tankar om att växla över samtliga färjor till eldrift?
– Nu är detta första båten och då är det ju lite svårare, säger Jarl Samuelsson.
De två nya färjor som idag trafikerar Stenpiren-Lindholmen är anpassade så också de ska kunna gå över till eldrift, när systemet väl är utprovat.
– Vi koncentrerar oss nu på dessa tre färjor, sen tar vi ytterligare steg efter det, förhoppningsvis, säger Jarl Samuelsson.