I klippet ser du möglet i det låsta rummet och hör Fatmire berätta om mardrömsåren i lägenheten.
2017 flyttade Fatmires familj in i en lägenheten i Bergsjön som enligt fastighetsbolaget Balder var helt nyrenoverad. Två dagar senare gjorde familjen en upptäckt som blev början på en lång och mödosam kamp. Fatmire låste dörren till rummet, i rädsla för att möglet skulle skada hennes familj.
Ingen hjälp från Balder
Hon tog direkt kontakt med fastighetsbolaget, men trots löfte om att någon skulle komma och titta på mögelskadan, var det aldrig någon som kom.
– Jag blev trött på att höra ordet vänta, vänta. De kom aldrig, de gjorde ingenting, säger Fatmire Azizaj.
Fatmire vände sig till Hyresgästföreningen. Hon gjorde senare också en anmälan till miljöförvaltningen som krävde att Balder skulle anlita
en extern besiktningsfirma. Resultatet från besiktningen visade att flera rum i lägenheten var fukt- och mögelskadade.
Först då, tre år efter att Fatmire upptäckt möglet, och efter att miljöförvaltningen ställt krav på fastighetsbolaget, erbjöds familjen en ny lägenhet.
Balder har inte bett om ursäkt eller erbjudit Fatmire ekonomisk ersättning. Till SVT säger förvaltningschefen Thomas Emilsson:
– Det här ärendet har tagit för lång tid och jag är den första att beklaga det.
Hör mer från fastighetsbolaget i klippet nedan: