Det var alltså inte larmoperatören utan kommunens egen omsorgspersonal som upptäckte felet, som uppstått hos användare som bor kvar hemma – alltså inte i kommunens särskilda boenden.
Ett intensivt arbete pågår nu för att lokalisera och åtgärda felet. Kommunen har sedan tidigare en handlingsplan för sådana här situationer och den är nu aktiverad. En särskild sambandscentral har upprättats och extra personal är inkallad för att besöka de berörda omsorgstagarna.
Särskilt nummer
Det kommer också att finnas ett särskilt telefonnummer att ringa för den som behöver larma efter att till exempel ha fallit olyckligt i hemmet.
– Vi har några hundra trygghetslarm i eget boende, alltså hemma, och man vet inte hur många som har problem. Det är fler än ett fåtal men inte alla, säger Edith Rudström, kommunikationsstrateg i Skara.
– Extrapersonal kommer att börja besöka de vårdtagare som har störst vårdbehov i hemmet, och vilka det är har man koll på, fortsätter hon.