En Ö-viksbo har arbetat eller haft semester samtidigt som han begärt och fått föräldrapenning. Nu måste han betala tillbaka nära 162 000 kronor till Försäkringskassan. Foto: TT

Försäkringskassan bemöter kritiken

Uppdaterad
Publicerad

David Karlsson, verksamhetsområdeschef för Försäkringskassan i Västra Götaland och Halland, bemöter den kritik som riktas mot myndigheten av läkaren Tomas Rohdin och Branschorganisationen Sveriges Företagshälsor.

Läkare upplever att deras bedömningar ifrågasätts och att ni begär kompletteringar som i många fall framstår som onödiga. Hur kommenterar du det?

– De medicinska underlagen har haft brister i ganska stora utsträckning och vi har under senaste åren arbetat för att förstärka beslutsunderlagen. Det har lett till att vi begär kompletteringar. Sedan kan det nog finnas fall där vi brister i vilka frågor vi ställer. Men läkarna måste bli bättre på att beskriva vari den nedsatta arbetsförmågan ligger, säger David Karlsson verksamhetsområdeschef för Försäkringskassan i Västra Götaland och Halland.

David Karlsson verksamhetsområdeschef för Försäkringskassan i Västra Götaland och Halland Foto: Försäkringskassan

– Vi ifrågasätter inte den medicinska bedömningen. Vi behöver ett ordentligt underlag för att ta ställning till sjukpenning och ofta saknas det information.

Läkaren Tomas Rohdin vittnar om stora variationer i Försäkringskassans bedömningar över tid och menar att det skapar en situation som är rättsosäker.

– Det stämmer att det har varierat över tid. Vi har tidigare fått kritik för att i många fall ha haft för dåliga underlag och har arbetat för att stärka kvaliteten. I dag har vi hög kvalitet när det kommer till möjligheten att bedöma rätten till sjukpenning. I och med det är rättssäkerheten högre idag.

Läkare vittnar också om att det kraftigt ökade antalet kompletteringar lett till en ökad arbetsbelastning. Hur ser du på det?

– Läkarna har ett ansvar att ge goda underlag för beslut. Om underlagen brister behöver de kompletteras. Det är klart att det tar tid och resurser men det är en fråga för hälso- och sjukvården att hantera internt. Sedan är det möjligt att vi kan bli bättre på att kommunicera på ett mer effektivt sätt.

Stämmer det att Försäkringskassan inte längre kommer på möten tillsammans med läkare, arbetsgivare och patient?

– Läkaren har ansvar för den medicinska delen och arbetsgivaren har ansvar för den rehabiliterande delen. När det inte fungerar har vi ett ansvar att kliva in som en samordnande aktör. Vi har tidigare tagit ett steg tillbaka för att aktörerna ska ta sina respektive ansvar. Nu vill regeringen att vi ska vara mer delaktiga och vi kommer att förstärka samarbetet och vara med mer i framtiden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.