Tomas Rohdin har arbetat som läkare sedan 70-talet och har lång erfarenhet av att tillsammans med Försäkringskassan och arbetsgivare hjälpa patienter tillbaka till arbete. Genom åren har han sett stora variationer i Försäkringskassans bedömningar av vem som är tillräckligt sjuk.
– Det kan gå år då man upplever att det inte är några ifrågasättanden alls och inga kompletteringar att skriva. Sen plötsligt kräver man i väldigt många fall kompletteringar och man gör avslag mycket oftare, säger han.
Rättsosäker situation
Att det sker vissa variationer över tid säger sig Tomas Rohdin ha förståelse för, men de tvära kast han har sett genom åren skapar en situation som inte är rättssäker.
– Det blir frustrerande för alla parter. Man vill ju ha bedömningar som är likartade över tid.
Enligt Tomas Rohdin har samarbetet med Försäkringskassan aldrig fungerat så dåligt som idag. Hans medicinska bedömningar av patienters tillstånd och arbetsförmåga ifrågasätts allt oftare och Försäkringskassan begär ständiga kompletteringar. Konsekvensen blir ökad stress för patienten och merarbete för läkaren.
– Frågorna från Försäkringskassan är ofta irrelevanta. Man får formulera om det man redan har skrivit. Det blir väldigt fyrkantigt och skapar irritation, säger Tomas Rohdin.
Deltar allt mer sällan i möten
I processen för att hjälpa personer tillbaka till arbete är det vanligt att läkare, arbetsgivare och Försäkringskassan träffas för att komma överens om en väg framåt. Men Enligt Tomas Rohdin är ett växande problem att Försäkringskassan inte deltar i mötena.
– I slutet av förra året fick jag veta att man hade infört ”mötesstopp”. Det är ju oerhört märkligt att man ensidigt från Försäkringskassans sida kan säga att ”nu kommer inte vi på möten”.
Känner du till fler som delar din bild?
– Jag vet inte någon som inte gör det. Absolut inte någon. Försäkringskassan har gått från att vara en medspelare till en motspelare.