Arvid Guthed, hamnuvecklingschef Göteborgs hamn. Foto: SVT

Fortsatt oro i Göteborgs hamn inför oklart EU-utträde

Uppdaterad
Publicerad

Det är ännu oklart på vilket sätt Storbritannien ska lämna EU. Ett så kallat hårt Brexit kan slå hårt mot Göteborgs hamn.

– Risken är att aktörer som bedriver import och export inte är förberedda och inte har sina tullhandlingar i ordning. Det kan leda till stopp och köbildning i hamnområdet, säger Arvid Guthed, hamnutvecklingschef Göteborgs hamn.

Tidpunkten för Storbritanniens utträde ur EU har ändrats och förlängts några gånger. Nu är den heta frågan i stället på vilket sätt som Storbritannien ska lämna EU.

Enligt planen ska det avgöras i Europaparlamentet den 29 januari och då ska man rösta om att godkänna eller inte godkänna Storbritanniens utträdesavtal.

Gods mellan länderna

Enligt företrädare för Göteborgs hamn pekar det mesta på att det blir ett formellt utträde den 31 januari, men att Storbritannien blir kvar i EU:s inre marknad i en övergångsperiod fram till årsskiftet. Det skulle innebära att det i praktiken inte händer någonting för den som transporterar gods mellan länderna.

Mycket lite talar för att det blir en så kallad hård Brexit, det vill säga att Storbritannien lämnar EU helt redan vid månadsskiftet. Men utträdet kan fortfarande vålla problem

Andra tullregler

– Vid ett utträde så blir Storbritannien ett tredje land och är då utanför EU:s tullförodningar vilket innebär att andra tullregler kommer att gälla. Risken är att många inte är förberedda på det, säger Arvid Gudhed, hamnutvecklingschef i Göteborgs hamn till SVT Nyheter Väst.

Varför tycker du att det är så viktigt att informera om det här?

– Vi är Sveriges största hamn och vi har massiva flöden varje dag här ute. Kan vi undvika att det blir trängselsituationer och stockningar bland fartygen så vill vi göra det.

Godsflödena mellan Göteborgs hamn och Storbritannien:

  • Drygt 100 000 trailers (lastbilar) går mellan Storbritannien och Göteborgs hamn årligen. Det utgör en dryg sjättedel av de trailers som passerar roroterminalen varje år.
  • Cirka 50 000 nya bilar fraktas mellan Storbritannien och Göteborgs hamn årligen via roroterminalen (GRT) och bilterminalen (Logent). Det utgör cirka en sjättedel av det totala bilflödet i Göteborgs hamn (ca 300 000). Det mesta är exportbilar (Volvo) men även en inte oansenlig mängd importbilar.
  • GRT har sex avgångar och ankomster på Storbritannien i veckan, året runt. Den slingan utgör den absolut viktigaste kopplingen mellan Sverige och UK, med ett flöde av livsmedel, hygienprodukter och konsumtionsvaror av alla de slag. Flödet består också till stor del av industrikomponenter, insatsvaror och inte minst basindustrivaror som trä, stål och papper – samt bilar då som nämnts ovan. Utöver det här flödet mellan länderna levereras trä från östkusten och Varberg, samt ett glesare containerflöde från Västerås.

Källa: Göteborgs hamn

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.