Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör Felix Müntzing, marknadschef på Triumf Glass, berätta om hur den västsvenska glasstillverkaren ser på kritiken. Foto: SVT

Glasstillverkaren: Kan komma att ta bort glassen ”Sitting Bull”

Uppdaterad
Publicerad

Den senaste tiden har frågan om Frölunda Indians logga aktualiserats.
Nu kritiseras även Triumfglassen ”Sitting Bull” för användandet av stereotypa och kränkande bilder.
Nu kan glassen komma att tas bort, enligt företaget.
– Vi ser väldigt allvarligt på om folkgrupper känner sig kränkta, säger Felix Müntzing, försäljning- och marknadchef på Triumf Glass AB.

Hör Felix Müntzing berätta mer om framtiden för glassen i klippet ovan.

Glassen ”Sitting bull” börjades säljas 1983 och är en storsäljare för det klassiska glassföretaget från Göteborg. Men namnet och paketeringen på glassen får nu kritik.

Flera reaktioner

Sitting Bull var under mitten av 1800-talet ledare för hunkpapa-siouxerna, en nordamerikansk ursprungsbefolkning. Triumf kritiseras nu för användandet av stereotypa bilder. Enligt företaget har de fått flera reaktioner via sin kundtjänst och i sociala medier.

– Tiderna förändras. Vi behöver göra en ny bedömning gällande varumärket och utseendet och allt som hör till produkten, säger Felix Müntzing.

Kommer ni att ta bort glassen?

– Det är lite tidigt att ställa den frågan nu men det är mycket möjligt att vi kommer till den slutsatsen. Nu funderar vi på alla möjliga scenarion. Ta bort den är ett alternativ, byta namn är ett alternativ. Vi får göra en ordentlig utredning. Det är en klassiker i vårt sortiment och den är väldigt folkkär så det är inte ett helt enkelt beslut, säger Felix Müntzing.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer