Under onsdagseftermiddagen riskerade spårvagnstrafiken att stå still. Det efter att skyddsombuden på Göteborgs Spårvägar trafikdrift utlyst skyddsstopp. Detta gällde modellerna M31, M29, M28 – sammanlagt 193 spårvagnar.
– Under hela pandemin har förarnas säkerhet nonchalerats. Det har inte spelat någon roll att rapporter konstaterat att buss- och spårvagnsförare är en av de yrkesgrupper som drabbats värst i pandemin eller att sjukfrånvaron var 12 procent den 7 September 2020, skrev skyddsombuden i ett pressmeddelande under onsdagen.
Hög sjukfrånvaro
Skyddsombudet Johan Kanmert hänvisar till att de åtgärder som de krävt, så som plexiglas för att skydda, inte har fått gehör.
– Det funkar inte helt enkelt. Folk är för oroliga för att bli smittade. De har inte velat prata. Därför har den här åtgärden vidtagits, säger Johan Kanmert.
Hur kommer det sig att ni väljer att införa skyddsstopp nu när ändå smittan gått ner så mycket?
– Vi fick en ganska alarmerande siffra på senaste mötet vi hade om corona. 88 procent av våra spårvagnschaufförer var friska i måndags och det är extremt lågt. Det är väldigt väldigt högt med 12 procent sjuka. De är hög sjukfrånvaro redan vid 8 procent.
Men efter ett möte mellan Arbetsmiljöverket, Göteborgs spårvägar och skyddsombuden avblåstes skyddsstoppet. Det efter att Arbetsmiljöverket meddelat att de inte finner skäl att meddela förbud eller föreläggande i ärendet.
– Vi värnar om våra förares arbetsmiljö och nu känns det bra att Arbetsmiljöverket anser att våra skyddsåtgärder vid förarnas resor i tjänster fungerar, säger Daniel Gaffby, avdelningschef för Trafikpersonal och service på Göteborgs Spårvägar.
Skyddsombudet Johan Kanmert har tidigare kritiserat att man flyttade fram avspärrningar i spårvagnarna. Se mer i klippet nedan.