Projektet har tre syften: möjliggöra stadsutveckling i Backaplansområdet, en ny pendeltågstation i Brunnsbo plus nya väganslutningar till Marieholmstunneln som öppnar i slutet av året.
– Vi avslutar inte, vi ger det en omstart, säger Jörgen Einarsson.
Toni Orsulic: ”Kontrollsystemen fungerade”
Orsaken till förseningen är att Trafikverket avvisat entreprenörens begärda pris för en kommande andra etapp. En kostnad som enligt GP hamnade 700 miljoner över Trafikverkets budgeterade kostnad. Trafikverket är byggherre och står för 60 procent av kostnaden, Göteborgs stad står för 40 procent.
– Pengarna är ju inte spenderade, det kommer att bli en fördröjning men man kan ju säga att det är bra att kontrollsystemen fungerade, säger Toni Orsulic (M) ordförande i trafiknämnden.
Stadsutvecklingsprojekt bromsas
Såväl stadsutvecklingen i det expansiva Backaplansområdet som arbetet med att få ett mer effektivt utnyttjande av Marieholmstunneln kommer nu att bromsas. Detta för att entreprenörens kostnadskalkyl hamnade nära 60 procent över Trafikverkets kalkyl.
Har ni varit för optimistiska i er bedömning av kostnaderna?
– Vi tittar nu igenom projektet och ser vad som kan rymmas inom den budget vi har, säger Jörgen Einarsson på Trafikverket.