Lena efter misslyckade ingreppet: ”Jag slutade fungera som människa” Foto: SVT

Injektion gick fel – Lena fick ingen hjälp

Uppdaterad
Publicerad

Lena Edman från Göteborg fick svåra komplikationer, som varat i flera år, efter en vanlig injektionsbehandling.

Men när hon skulle anmäla händelsen, upptäckte hon att det var lättare sagt än gjort.

– Det kändes som att någon hade stoppat upp en massa grus i läppen och bara tryckt upp det så mycket man kunde. Som om någon stod med ett stretchband runt huvudet på mig och bara drog bakåt och uppåt.

Så beskriver Lena Edman biverkningarna hon fick efter en helt vanlig injektionsbehandling hos en sjuksköterska i Göteborg.  

SVT granskar skönhetssalonger

Efter ha haft rynkor runt läpparna i många år valde Lena Edman till slut att göra något åt saken. Det var hennes första injektionsbehandling och den kostade 5.000 kronor.

Sjuksköterskan hon gick till hade mottagning hemma, men hade tidigare haft egen klinik, var en certifierad behandlare och hade goda vitsord. Ändå var det något som gick snett.

– Efter tio dagar så kände jag att det inte var bra. Svullnaden har gått ner men det hade bildats kapslar under huden, i partiet mellan näsan och överläppen. Jag hade helt tappat känseln där och hade vita prickar runt munnen.

Ingen hjälp att få

Men det var när Lena Edman skulle söka hjälp för sina besvär som hon upptäckte ännu ett problem.

– Det visade sig att sjuksköterskan jag hade gått till varken hade försäkring eller läkare bakom sig, berättar Lena.

Lena säger att hon först i efterhand har fått reda på att det är sådant hos skulle ha frågat om innan behandlingen. Hon säger även att hon inte skrev något kontrakt med sjuksköterskan, och att hon heller inte fått någon information om eventuella biverkningar.

Därefter vände sig Lena till sin vårdcentral, som remitterade henne vidare till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Men där bedömdes Lena problem inte vara av så allvarlig natur, och hon skickades tillbaka till vårdcentralen.

– Jag var skräckslagen. Jag visste inte vad som var fel och jag visste inte vem jag skulle vända mig till.

LÄS MER: Sjukvårdsministern: ”Det är helt förfärligt”

”Slutade fungera som människa”

Smärtan försvann inte, utan blev snarare värre. Kapslarna som bildats under näsan gör att Lena än idag har svårt att både äta och prata. Hon har även svårt att motionera, eftersom kapslarna då “åker runt”.

– Jag slutade fungera som människa. Det var så fruktansvärt så jag visste inte var jag skulle ta vägen, berättar Lena.

Hon fortsatte sin kamp genom att anmäla behandlaren till IVO, men där fick hon avslag direkt. Behandlingen räknades inte in under hälso- och sjukvårdslagen fick hon höra, utan var en konsumenttjänst.

När Lena istället vände sig till Konsumentverket fick hon avslag även där. Med motiveringen att detta inte var en konsumenttjänst, och därför inte ligger under konsumentlagen. Lena överklagade beslutet, utan resultat.  

Eftersom behandlingen bedömts inte omfattas av hälso- och sjukvårdsdefinitionen i hälso- och sjukvårdslagen får Lena heller ingen ersättning från patientförsäkringen.

– Det finns ingen hjälp att få. Det är det som är det hemska, säger Lena.

Får betala operation själv

Att erkänna för att andra att man har gjort ett skönhetsingrepp kan vara pinsamt. Därför är det också många som väljer att inte anmäla när exempelvis en injektion går snett. Men det är inte Lena Edmans inställning.

– Jag förstår inte varför vi ska behöva skylla oss själva. Det här är någonting som är godkänt att göra i Sverige. Ändå är det ingen som tar ansvar för det utan lämnar det vind för våg.

Lena Edmans behandling gjordes 2013. Men det är först i år hon fick hjälp med att operera ut kapslarna som bildats under hennes läpp, på en privatklinik i Stockholm. Fler operationer väntar, och hon får betala allt ur egen ficka. Någon hjälp verkar inte finnas att få någonstans.

– Vi har inget skydd överhuvudtaget. Vi är helt rättslösa. Nä, det är ett jättesvek det här att det inte har blivit några regler och lagar kring detta i Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar skönhetssalonger

Mer i ämnet