Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Larmet: Brinnande fartyget måste snarast till kaj – riskerar brinna upp Foto: Kustbevakningen / SVT

Beslutet: Brinnande fartyget ska bogseras till Göteborgs hamn

Uppdaterad
Publicerad

Det eldhärjade fartyget utanför Göteborg kommer att bogseras till Göteborgs hamn, säger Transportstyrelsen till SVT.

Beslutet fattades på torsdagskvällen trots att Göteborgs hamns vd inte anser att det är det bästa alternativet.

När bogseringen kan ske är inte klart.

– Vi håller på att titta igenom alla papper och ska ha en konferens i morgon vid niotiden för att se om man har alla risker täckta. Sedan ska det här förberedas för beslut på Transportstyrelsen och hos Kustbevakningen så det hanteras i rätt ordning, säger Claes Hansson, tjänsteman i beredskap på Transportstyrelsen.

Stefan Strömberg, pressansvarig på Göteborgs hamn, säger till TT att det finns en plan för hur fartyget ska kunna tas emot.

– Det handlar om att vi ska kratta manegen för att räddningstjänsten och Kustbevakningen ska kunna göra sitt jobb i hamnen, och för att trafiken runt omkring ska kunna flyta med så lite störningar som möjligt, säger han.

Sedan i lördags har det brunnit i lasten på fartyget Almirante Storni som ligger utanför Vinga i Göteborgs skärgård. Nu har en förundersökning inletts om vad som kan ha orsakat branden.

Åklagare har beslutat om att hålla upplysningsvisa förhör ombord på Alimrante Storni. Alla 17 besättningsmän finns kvar på fartyget. Kustbevakningen biträder åklagaren.

Virke måste lyftas av

För att kunna släcka branden och komma åt med släckmedel, görs bedömningen att virket måste lyftas av.

– Detta är en kolmila, en jättekraftig glödbrand nere under lasten i trät, säger Jonas Grevstad, chef Kustbevakningen Göteborg.

Han anser därför att det bästa vore om fartyget flyttas till en kaj i Göteborgs hamn. Men det håller inte Elvir Dzanic, vd för Göteborgs hamn, med om.

– Vår bedömning är att det inte är det bästa alternativet, det förhöjer risken för vidare skador och i värsta fall explosioner av farligt gods, säger han.

Riskerar att sjunka

Han anser att det finns andra kajer som är bättre lämpade, som Varberg eller Uddevalla. Det håller inte Kustbevakningen med om.

– Alternativen är inte så många, jag ser inte vi ska börja bogsera fartyget till andra hamnar på Västkusten, med risken att bogsera omkring den här brandhärden till havs.

Är det inte ett alternativ att låta fartyget brinna upp till havs?

– Risken är då att vi får ett totalhaveri på fartyget och att det sjunker. Och även om vi tömmer ut olja som finns i fartyget kommer det finnas stora mängder kvar ändå, och då kommer vi få en stor miljöpåverkan om det skulle sjunka.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Branden på bulkfartyget utanför Vinga

Mer i ämnet