Robert Collin. Foto: Privat

Motorexpert: ”BMW väljer att chansa”

Uppdaterad
Publicerad

Robert Collin är en av Sveriges främsta motorjournalister, och han är inte förvånad över Carina Perssons upplevelse.

– BMW gör så här för att de kommer undan med det, säger han till SVT.

Den 20 juli börjar Carina Perssons BMW att brinna, bara sekunder efter att de tvingats stanna på E6:an norr om Kungälv.

Hon och resten av familjen hinner ut ur bilen, innan den är uppslukad av lågor. I kontakt med BMW fick Carina Persson reda på att hennes bil stod på en lista över bilar som skulle återkallas – eftersom risken finns att de kan börja brinna.

BRANDRISK I BMW-BILAR

PÅ BMW säger man till SVT via mejl att man kontaktar bilägare i den takt som deras serviceorganisationen kan ta emot dem.

– Varför visste inte jag om detta? Och hur många fler är det som inte vet om att deras BMW-bilar kan börja brinna? Det känns som att de spelar med liv och död på BMW, säger Carina Persson.

Expert: ”Inte förvånad”

Robert Collin är motorjournalist på Aftonbladet och är inte förvånad över Carina Perssons upplevelse, eller hur BMW väljer att hantera problemet.

– Jag blir inte förvånad. Det är så här det går till. Om det här hade varit i USA så hade det varit på ett helt annat sätt. I USA är systemet om man en tillverkare vet att hans produkt har ett allvarligt fel, och inte talar om det för folk, så kommer de kunna stämma tillverkaren.

– Så är det inte i Europa. Här kan de hålla på och trixa och fixa. Det klassiska är att man som BMW nu går ut och säger tilll sina verkstäder: De här bilarna har det här allvarliga felet. När de kommer in, av ett annat skäl så som oljebyte eller service, då passar de på att åtgärda felet. Men de säger ingenting till bilägaren.

Hur kan BMW få agera så här?

Risken är så liten, tycker BMW, så de väljer att chansa. För det blir billigare. Men det är inte bara bilföretaget BMW, absolut inte. Det enda märket som jag vet inte mörkar med sådant här är Volvo. Andra märken anpassar sig.

Hur farligt är detta med BMW:s ”potentiella dödsfällor”, som Carina Persson kallar dem?

– Har man otur så är det ju riktigt farligt. Absolut. Kör man på motorvägen och det börjar brinna så går det ju på några sekunder, om jag har förstått det rätt. Men det är ju kalkylen de har gjort; de tänker ”De flesta hinner nog ur bilen”. Det finns en liten risk, men den finns och det kan gå dåligt.

Vad ska man som BMW-ägare tänka på?

– Att BMW under åren har haft mycket mer problem än vad ägarna BMW-ägare inbillar sig. De är långt ifrån felfria. Deras problem hålls lite diskret inom familjen.

BMW skriver i ett mail till SVT att man alltid informerar bilägare om vilka åtgärder som gjorts när bilen är på verkstad. Företaget håller inte heller med om beskrivningen att man mörkar fel till kunderna.

”Ända sedan förra året har vi varit väldigt tydliga med vilka modeller, vilka motorer och vilka årsmodeller som behöver kontrolleras. Vi försöker genomföra kampanjen och kontrollerna på ett sätt som i så liten grad som möjligt påverkar våra kunder och enklast för dem är att göra kontrollen i samband med reguljära servicetillfällen”, skriver BMW:s informationschef i Sverige, Peter Maier.

35 000 bilar i Sverige

BMW har beslutat att kontrollera de berörda fordonen, för att inspektera EGR-modulen och ersätta eventuellt felande komponenter. På den europeiska marknaden berör denna tekniska åtgärd EGR-modulen i BMW 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X3, X4, X5, X6.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

BRANDRISK I BMW-BILAR

Mer i ämnet