Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Starta klippet för att följa med till den tidigare E20-vägsträckan utanför Alingsås där protesterna nu växer mot Trafikverkets planer på att göra vägen smalare. Foto: SVT

Växande ilska mot Trafikverket – vill göra gamla E20-sträckan smalare

Uppdaterad
Publicerad

Tidigare var den en del av E20, men så drogs europavägen om. Nu ska väg 1900 mellan Alingsås och Vårgårda bli smalare – vilket fått en växande gräsrotsopinion att protesterar mot Trafikverkets planer.

– De miljoner det kostar att riva upp asfalten kunde istället användas till gång- och cykelbanor, säger Mikael Henriksson.

Med hjälp av sociala medier och namninsamlingar vill många boende längs väg 1900 sätta stopp för Trafikverkets planer. Men allt tyder på att arbetet med att smalna av vägen börjar inom kort.

– De har sin plan och jag tror de följer den, oavsett opinionsläget, säger Mikael Henriksson när vi träffar honom och andra protesterande.

Minskad trafik

Väg 1900 var tidigare E20. Sedan Europavägen fick en ny sträckning har trafiken här minskat, men den 13 meter breda vägen inbjuder till höga hastigheter. För att få ner farten och olycksrisken vill Trafikverket göra den smalare.

– Deras plan är körbanor på 2x3 meter plus en vägren på 1,5 meter på varje sida. De säger att det är säkrare för bilisterna, men det är absolut inte säkert för cyklister, säger Marianne Andersson.

Hon vill helst ha gång- och cykelbanor som är skyddade av räcken, men åtminstone en vägren på 2,5 meter.

30 miljoner

Men så blir det inte. Till en kostnad av 30 miljoner kronor kommer Trafikverket att smalna av vägen, lägga ny asfalt och måla.

– Vi har tagit till oss alla synpunkter, men inte ändrat vår uppfattning, säger Björn Elfström, projektledare för Trafikverket.

Att använda den befintliga asfaltytan för att skapa nya gång- och cykelbanor har enligt honom inte varit möjligt.

– Räcken skulle inte ha en bra funktion eftersom vi skulle behöva ha så många öppningar där det finns anslutningar till vägen. Och varje öppning är en säkerhetsrisk, förklarar Björn Elfström.

Inte möjligt

Samma sak med 2,5 meter vägren och heldragna linjer för att skydda dem som går eller cyklar.

– Målade linjer är inget skydd i sig. Och då har du fortfarande en bred väg där hastigheten sannolikt kommer att överträdas.

Med andra ord: Planen ligger fast.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer