Janina Breitner Campopiano jobbade som läkarsekreterare på Angered care.

Vårdcentralen som var en fara för patienterna

Uppdaterad
Publicerad

Vårdcentralen Angered care hade tagit emot pengar för en psykolog som inte fanns. Vården av allvarligt sjuka var mycket bristfällig och besöksstatistiken 16 gånger högre än på andra vårdcentraler. Nu berättar personalen om tiden på vårdcentralen.

Vårdcentralen Angered care stängdes i november förra året. Politikerna tog ett snabbt beslut efter att Västra Götalandsregionens granskning visade att den inte var säker för patienterna.

Personalen grät

När beslutet kom stod personalen helt frågande. Några grät, patienter motades ut ur väntrummet och ut på gatan.

Angered Care

– Jag blev jättechockad. Jag hade ju hört förr om varsel, att de kanske kan stänga, men jag trodde ändå inte det, säger Janina Breitner Campopiano som arbetade som läkarsekreterare på Angered care under de fyra år som vårdcentralen drevs.

Den fördjupade granskningen som gjordes av Västra Götalandsregionen 2017 visade på stora brister i vården av barn och vuxna. Mer än hälften av de 27 granskade journalerna och patientbesöken som ingick var bristfälliga och till och med osäkra för patienterna.

Fick pengar för psykolog som inte fanns

Det visade sig dessutom att vårdcentralen hämtat ut 172 500 kronor från VGR för besök hos en psykolog som inte fanns. Bemanningen av läkare var alldeles för låg och allvarligt sjuka behandlades på ett mycket bristfälligt sätt.

Närmare 80 000 besök

Trots alla de här bristerna har vårdcentralen haft öppet i fyra år och fått betalt för närmare 80 000 patientbesök.

– Jag tycker att det är konstigt att man kan spela så med levande människor. Det här är ju sjukvård vi pratar om. Att du bara kan göra hur du vill och sedan, på något märkligt sätt, så kommer du undan med det, säger Janina Breitner Campopiano.

Västra Götalandsregionen ska bli bättre

Janina Breitner Campopiano är självkritisk till om hon och hennes kollegor kunde gjort mer för att stoppa vårdcentralen tidigare, men enligt dem själva har de på många olika sätt försökt få någon myndighet att reagera på allting som inte stod rätt till.

– Vi har pratat med försäkringskassan, VG-regionen om vissa saker som inte varit helt okej. Arbetsförmedlingen, facket. Och alla bara: ”Vi kan inte göra någonting”. Det är ju inte så att vi har gått och sovit hela tiden men det är som att ingen riktigt har brytt sig.

Även Västra Götalandsregionen erkänner att de borde haft mer insyn.

– Det är klart att vi hade önskat att vi hade upptäckt detta tidigare. Vi tittar på data men vi tittar inte på all data. Så nu pågår ett förstärkningsarbete där vi håller på och stärker uppföljningen för att förhoppningsvis ska sådant här inte ske. I alla fall skall vi upptäcka det tidigare, säger Marie Gustavsson, enhetschef för bland annat primärvård på Västra Götalandsregionen.

SVT Nyheter Väst har under lång tid och på flera sätt försökt att få tag i ägaren till Angered care, men utan att lyckas.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Angered Care

Mer i ämnet