Pengarna, som fördelats av Skolverket, ska gå till särskilt utsatta skolor för eleverna i grundskolan.
– Det är där vi vet att vi kan lägga grunden för jämlikhet i skolsystemet, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).
– Ska vi ha fortsatt stigande kunskapsresultat så måste vi bryta ojämlikheten. Då är en viktig del att se till att investera mer i de skolor och elever som har det tuffast.
Elevernas bakgrund är avgörande
Skolverket släppte nyligen en rapport som visar att föräldrarnas bakgrund blir allt viktigare för hur eleven presterar i skolan. Underlaget för hur pengarna kommer att fördelas grundar sig på ett index med åtta variabler framtagna av Statistiska centralbyrån. Bland variablerna finns: antal syskon, invandring och vårdnadshavarnas utbildningsnivå.
– De skolhuvudmän där sannolikheten är att man inte ska gå ut med behörighet får mer pengar. Men det grundar sig också på elevantal, säger Andreas Spång, chef för statsbidragsenheten på Skolverket.
Fler miljarder att vänta framöver
Gustav Fridolin ger några exempel på vad pengarna kan omsättas till i praktiken.
– Det kan handla om att man får mer lärartid, att lärare får mer tid för sin utveckling eller att man blir två lärare i klassrummet.
Efter den första miljarden under 2018 trappar man under 2019 upp med 3,5 miljarder kronor och från 2020 avsätts 6 miljarder kronor årligen.